Sunnuntai 25.9.2016

Uusi Suomi uutiset

Taloustieteen professori Suomen kasvusta: ”Samalla tavalla Kreikankin talous kukoisti ennen romahdusta”
Sisältö:
Turun yliopiston taloustieteen professorin Matti Virénin mukaan Suomi on ajautunut tilanteeseen, jossa se ”kykenee hädin tuskin” säilyttämään kulutustasonsa lainaamalla jatkuvasti lisää ja luottamalla siihen, että nollakorkoregiimi Euroopassa jatkuu. 
 
–Eihän tässä ole mitään järkeä, vai voiko olla niin, että julkisen talouden alijäämä voidaan poistaa vain saamalla aikaiseksi talouskasvua, mutta talouskasvu saadaan aikaiseksi vain ottamalla lisää velkaa, hän toteaa Puheenvuoron blogissaan.
 
Virén kiinnittää huomiota siihen, että muun muassa pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on arvioinut talouden olevan kasvu-uralla. Hän huomauttaa, että Sipilän viitteenä ovat kuitenkin vain yhden kuukauden kokonaistuotannon kasvuluvut ja nekin heijastelevat Tilastokeskuksen tekemiä työpäiväkorjauksia tuotannon määriin. 
 
–Todellisuudessa korjaamattomat tuotannon kasvuluvut heinäkuussa (vuoden takaisin lukuihin verrattuna) olivat -1,2 prosenttia koko alkuvuoden jäädessä 0,1 prosenttiin, eli kauas kesällä povaillusta 1,4 prosentista. Paljon suurempi uutinen oli, että heinäkuussa tavaravienti suorastaan romahti (-13 %) vuoden takaiseen verrattuna. Kulutus (autokauppa) ja asuntobisnes kyllä porskuttavat, mutta niiden varaan ei kasvua voi rakentaa. Samalla tavalla Kreikankin talous ”kukoisti” ennen romahdusta 2009, hän kommentoi.
 
Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus on arvioinut, että Virénin mainitseman kaltainen romahdus tavaraviennissä on nähty viimeksi ”finanssikriisin alhossa 2009–2010”.
 
 
Virénin mukaan suomalaisilta unohtuu helposti se, että nykyinen pieni kasvukaan ei olisi mahdollista ilman jatkuvaa velkaantumista. Hän kehottaa pohtimaan, mitä tapahtuisi, jos velanotto loppuisi.  
 
–Kahdeksan miljardia lähtisi pois yksityisestä tai julkisesta kulutuksesta. Unohdetaan kerroinvaikutukset ja oletetaan, että kulutusmenot supistuisivat yksi yhteen mainituin summan kanssa: kulutus supistuisi 5 prosenttia. BKT supistuisi oletettavasti 4 prosenttia, jos kansataloudessa kaikki toimisi niin kuin Excel-kansiossa. Niin ei tietenkään tapahdu, mutta ei takerruta tähän asiaan sen enempää. Sen sijaan puhutaan velanhoitomenoista. Kuntien ja valtion alijäämä näyttää liian hyvältä ollakseen totta, koska korkomenot ovat olemattoman pienet. Valtion osalta luku on vain 1,5 miljardia euroa, kun pahimmillaan 1990 -luvun lopulla puolta pienemmällä velkakannalla valtion korkomenot olivat yli 5 miljardia euroa. Jos korot olisivat ”normaalitasolla”, olisi korkotaso nollan sijaan ehkä jotain kolmen prosentin luokkaa, mikä tietäisi korkomenoihin ainakin kaksi miljardia lisää. Vyötä pitäisi kiristää vielä enemmän kuin edellä mainitut kahdeksan miljardia, hän sanoo.
 
Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki huomautti aikaisemmin tässä kuussa, ettei BKT:n kääntyminen kasvuun tarkoita sitä, että Suomen talouden ongelmat olisi kokonaan ohitettu.
 
–Talouskasvun näkymät pysyvät vaatimattomina ja julkisen sektorin velkaantuminen jatkuu edelleen. Kilpailukykysopimus kohentaa viennin edellytyksiä hitaasti. Hallituksen kannattaa jatkaa määrätietoisia toimia talouden rakenteiden uudistamiseksi ja kilpailukyvyn kehittämiseksi, Kuoppamäki kommentoi.
 
 
Myös Matti Virén varoittaa keskittymästä liikaa pieniin muutoksiin talousluvuissa.
 
–Jotenkin Suomen ongelmien ydin on siinä, että desimaalipilkun paikka on hukassa; Suomen talouden tilaa ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää, vaan kuvitellaan, että omien (todellisten tai kuviteltujen) kannattajien etujen vaaliminen riittää ylläpitämään hyvinvointia Suomessa, hän toteaa.
Juhana Brotherus, Katja Incoronato, Matti Virén, Pasi Kuoppamäki, Raha, Suomen bruttokansantuote, Suomen talous, Suomen vienti, Talous, Raha
Rattijuopon auto juuttui kukkapenkkiin
Sisältö:

Rattijuopon pakomatka Janakkalassa päättyi kukkapenkkiin.

Poliisin mukaan viime yönä noin klo 02.30  poliisipartion huomio kiinnittyi Turengintiellä henkilöautoon, jossa ei ollut ajovaloja päällä.

Partio päätti tarkistaa ajoneuvon, jolloin henkilöauto lähti kiihdyttämään karkuun.

Poliisin mukaan henkilöauton kuljettaja ajoi kohti Moision aluetta kääntyen Palokärjenkujalle ja edelleen omakotitalon pihaan. Siellä hetken kurvailtuaan auto juuttui talon kukkapenkkiin.

Kuljettaja oli noin 20-vuotias mies, joka puhalsi 1,67 promillea poliisin seulonta-alkometriin.

 


Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Clas von Bell / Autotoday, Janakkala, karkuun ajo, Liikenne, Pakomatka, Poliisi, rattijuoppo, Takaa-ajo, Autot
Sebastian Tynkkynen Peli poikki -tapahtumasta: ”Meitä alettiin nimittelemään isoon ääneen”
Sisältö:
Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen osallistui lauantaiseen rasismia ja fasismia vastustaneeseen Peli poikki -mielenosoitukseen Batmaniksi pukeutuneena. Myös muutama muu Perussuomalaisten Nuorten jäsen pukeutui rooliasuihin ja jakoi pillejä mielenosoittajille.
 
–Rooliasuihin pukeuduimme vasemmistolaiselta väkivallalta suojautumiseksi. Se näytti olleen oikea ratkaisu. Toista supersankaria alettiin tönimään heti, kun pilleissä olleesta suomineidosta huomattiin, että olimme PS-Nuoria. Meitä alettiin nimittelemään isoon ääneen ja huudettiin, että näitä pillejä ei kannata mielenilmaisussa käyttää, Tynkkynen kertoo Puheenvuoron blogissaan.
 
Perussuomalaiset oli ainoa eduskuntapuolue, joka ei kootusti päättänyt osallistumisesta mielenosoitukseen. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho kertoi perjantaina Uudelle Suomelle, että virallisia edustuksia ei ole puolueilta pyydetty eikä perussuomalaisilla ole tapana päättää kootusti mielenosoituksiin menemisestä. Sebastian Tynkkynen kertoi, että häntä pyydettiin osallistumaan. PS-nuoret julkaisi perjantaina myös kannanoton, jossa vaaditaan Suomen Vastarintaliikkeen lakkauttamista.
 
 
–Vaikka toimijamme jatkuvasti tuomitsevat rasismin ja poliitisen väkivallan, se ei tunnu riittävän. Kohdallamme puhutaan jostain mysteerisestä “humisevasta hiljaisuudesta”. Perussuomalaiset Nuoret oli itse asiassa ainut poliittinen nuorisojärjestö, joka vaati SVL:n lakkauttamista ja esitti konkreettisia keinoja poliittisen väkivallan kitkemiseksi Suomesta. Muut nuorisojärjestöt tyytyivät julkaisemaan ympäripyöreää unelmahöttöä, jonka konkreettisin osuus oli vaatia selvitystoimia siitä, mitä nyt tehdään, Tynkkynen kommentoi.
 
Kotimaa, Kotimaa, Peli poikki -mielenosoitus, Peli poikki -mielenosoitus, Sebastian Tynkkynen, Uusi Suomi
Uuteenkaupunkiin tarvitaan lisää autonrakentajia
Sisältö:

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaaseen haetaan taas lisää väkeä.

Nyt tarvitaan lisää tekijöitä valmistamaan Mercedes-Benzin A-sarjaa. Kaikkiaan haetaan 150 työntekijää korihitsaamoon, maalaamoon, kokoonpanoon ja sisäiseen logistiikkaan.

- Uudenkaupungin autotehtaan henkilöstötarve kasvaa jatkuvasti. Nyt alkanut haku liittyy A-sarjan tuotantoon, mutta samalla alamme jo valmistautua ensi vuoden tarpeisiin. Siksi olemme asettaneet hakuajan vuoden loppuun, kertoo Valmet Automotiven HR-johtaja Tomi Salo.

Ensi vuonna tarvittaneen taas lisää tekijöitä, kun Mersun GLC-katumaasturin valmistus alkaa.

Valmet Automotive on hakenut tämän vuoden aikana kaikkiaan jo yli 300 uutta työntekijää. Autonrakentajien ohella avoinna on edelleen runsaasti eri asiantuntijatehtäviä. Uusia palkattuja autoalan osaajia on tänä vuonna tullut Uudenkaupungin tehtaalle jo lähes 150.

Lisä tietoa tehtävistä on tässä.

Tehtävien hakuaika on vuoden loppuun asti.


Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Autojen tuotanto, Autojen tuotanto, Autotehdas, Clas von Bell / Autotoday, Tomi Salo, Uudenkaupungin autotehdas, Uusikaupunki, Valmet Automotive, Autot
Mies heitti betonilohkareita pakettiauton päälle
Sisältö:

Raumalla mies vahingoitti viime yönä pakkettiautoa heittämällä betonilohkareita sen päälle. 

Poliisin mukaan 18-vuotias mies heitteli noin kello 2.40 parkkitasanteen päältä betonilohkareita alla olevan pakettiauton päälle ja yritti sytyttää tupakansytyttimillä parkkitasanteella olevaa pressua tuleen siinä kuitenkaan kunnolla onnistumatta.

Mies otettiin paikalta kiinni ja poliisi jatkaa tapauksen selvittelyä.

Miestä epäillään syyllistyneen tuhotyön yritykseen ja vahingontekoon.

 


Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Autoihin liittyvä rikollisuus, betonilohkare, Clas von Bell / Autotoday, Ilkivalta, Poliisi, Rauma, Tuhotyö, Autot
Kanada jyräsi, Venäjällä ei taaskaan jakoa
Sisältö:

Kanada on dominoinut kansainvälistä jääkiekkoa kahdessa viimeisessä olympiaturnauksessa sekä kaksissa viimeisissä MM-kisoissa. Myös World Cupissa Kanada dominoi. Se jyräsi Venäjän Torontossa lauantaina pelatussa välieräottelussa 5-3.

Venäjä johti ottelua toisessa erässä 2-1. Sen jälkeen Kanada oli isäntä.

- Venäjä on hyvä joukkue, joka ansaitsi välieräpaikkansa. He tekivät hyvää työtä, kommentoi Kanadan puolustaja Shea Weber.

Weberin mukaan Kanadalla ei ollut paniikkia, vaikka Venäjä siirtyi toisessa erässä johtoon.

- Meillä oli paljon paikkoja. Bobrovski oli maalillaan hyvä. Teimme muutamia virheitä, mutta olimme luottavaisia, että voisimme tehdä hyviä asioita. Ja olimmekin menestyksekkäitä.

Sidney Crosbyn ketju, jossa pelaavat Crosbyn rinnalla Brad Marchand ja Patrice Bergeron oli kovassa iskussa.

- He olivat hyviä tänäänkin. Todella tehokkaita. Kontrolloivat peliä hyökkäysalueella, kehui Weber superketjua.

- Siksi hän on maailman parhaita pelaajia. Hän on ratkaisija, joka tekee eron joka vaihdossa. Se maali toisessa erässä oli valtava meille, kun Venäjällä oli momentum. Saimme käännettyä maalin avulla pelin, Weber kommentoi Crosbysta.

Venäjän tähtipelaaja Aleksander Ovetshkin pidettiin pimennossa.

- Täytyy pelata tasaisen varmasti puolustuksessa. Joukkueena pelasimme hyvin ja pysyimme kärsivällisinä, Weber kommentoi kysymystä Ovetshkinin pysäyttämisestä.

Weberin ja Marc-Edouard Vlasicin yhteistyö on toiminut puolustuksessa hyvin.

- Emme ole pelanneet yhdessä aiemmin. Joskus kestää enemmän aikaa päästä samalle aaltopituudelle. Hän on loistava pelaaja ja olemme pelanneet hyvin yhdessä, Weber totesi.

Venäjä ei ollut ottelun suosikki, mutta ero Kanadan ja Venäjän välillä oli yllättävänkin selvä.

- Vaikea selittää. He laittoivat kiekon liian monta kertaa maaliin, kommentoi Venäjän kokenut puolustaja Andrei Markov syitä romahdukseen.

Venäjä oli välillä kovassa pyörityksessä. Maalivahti Sergei Bobrovski piti joukkuettaan pystyssä.

- Hän (Bobrovski) oli erinomainen. Meidän olisi pitänyt pelata paremmin, Markov totesi.

Venäjän ylivoima ei ollut tehokasta.

- Emme tehneet maaleja. Yritimme kyllä, mutta ei riittänyt. Joskus on tehtävä likaisia maaleja ja kiekko on vain laitettava maaliin. Ylivoimalla ei ole kuitenkaan helppoa tehdä maaleja, koska vastassa on erinomaisia alivoimapelaajia. Ei voi etsiä selityksiä. Täytyy vaan pelata paremmin, kommentoi Markov.

Venäjä ei ole voittanut kansainvälisiä parhaiden pelaajien turnauksia Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.

- Ei ole helppoa. Kaikilla on hyvät joukkueet. Meidän on opittava tästä ja pelattava ensi kerralla paremmin, Markov totesi asiasta.

Markovin mukaan Venäjän jääkiekolla on hyvä tulevaisuus.

- On raskasta hävitä tällainen ottelu. Mutta meillä on nuoria hyviä pelaajia ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Hieno kokemus.

Otto Palojärvi, Toronto

Andrei Markov, Jääkiekko, Jääkiekon World Cup, Otto Palojärvi / Sport Content, Shea Weber, Urheilu
Kaikki rallin suomenmestarit selvillä- SM3-luokassa draamaa viimeisellä pätkällä
Sisältö:
Rallin SM-sarja tuli kauden 2016 osalta päätökseen perjantaina ja lauantaina Tampereella ajetun rallin merkeissä. Kauden kuudes osakilpailu ei armoa juuri kuljettajille antanut.
 
Rallin voittoon ajoi 10-kertainen suomenmestari Juha Salo, joka kruunattiin samalla myös tämän kauden SM1-luokan mestariksi. Toiseksi kilpailussa tuli Ari Vihavainen 7,8 sekunnin erolla Saloon ja kolmanneksi japanilaiskuljettaja Hiroki Arai, joka jäi hänkin vain 9,6 sekuntia kärjestä.
 
Mestaruuden SM1-luokassa vei siis Salo, hopeaa otti Ari Vihavainen ja pronssia norjalainen Ole Christian Veiby
 
SM2-luokassa kilpailun voiton vei yllätysnimi Eerik Pietarinen, jolle SM-kilpailun voitto oli uran ensimmäinen. Toiseksi tuli Teemu Asunmaa ja kolmanneksi Olli Lahti.
 
Luokan suomenmestaruuden Asunmaa varmisti jo aiemmin ja Tampereen rallin jälkeen hopea luokassa jaetaan Juha Koljoselle ja pronssi Ville Hautamäelle.
 
SM3-luokassa draamaa oli oikein yllin kyllin. Luokan suomenmestaruudessa aina viimeiselle erikoiskokeelle asti kiinni ollut Juuso Nordgren ajoi viimeisellä erikoiskokeella ulos ja menetti mestaruuden aivan SM-kauden kalkkiviivoilla. Anssi Rytkönen nousi näin ollen suomenmestariksi ja Nordgren joutuu tyytymään hopeaan. Pronssia luokassa otti Jukka Korhonen.
 
Itse kilpailussa SM3-luokan valtias oli Henrik Pietarinen, toiseksi tuli Tommi Järvinen ja kolmanneksi Atte Kivioja.
 
SM4-luokassa Suomen mestariksi ajoi Jesse Turunen. Luokan hopealle ajoi Esa Ruotsalainen ja pronssia otti Jukka Korhonen.
 
Epäviralliset tulokset, Ralli SM -osakilpailu 6/6, Pirelli Ralli, Tampere 23.-24.9.2016
 
SM1-luokka
1. Juha Salo 1.03.36,3
2. Ari Vihavainen + 7,8
3. Hiroki Arai + 9,6
4. Kristian Kiviniemi + 17,5
5. Jukka Kasi + 1.10,8
 
SM2-luokka
1. Eerik Pietarinen 1.04.14,5
2. Teemu Asunmaa + 26,6
3. Olli Lahti + 1.06,5
4. Antti Selivaara + 2.08,3
5. Juha Koljonen + 3.20,3
 
SM3-luokka
1. Henrik Pietarinen 1.07.23,2
2. Tommi Järvinen + 6,9
3. Atte Kivioja + 35,3
4. Jussi Lindberg + 39,6
5. Anssi Rytkönen + 1.39,4
 
SM4-luokan tulokset vahvistetaan myöhemmin.
 
Epäviralliset SM-pisteet 6/6 osakilpailun jälkeen:
 
SM1-luokka
1. Juha Salo 140
2. Ari Vihavainen 82
3. Ole Christian Veiby 68
 
SM2-luokka
1. Teemu Asunmaa 164,5
2. Juha Koljonen 98
3. Ville Hautamäki 85,5
 
SM3-luokka
1. Anssi Rytkönen 90,5
2. Juuso Nordgren 79
3. Jukka Korhonen 73,0
 
SM4-luokka
1. Jesse Turunen 123,5
2. Esa Ruotsalainen 83,5
3. Joonas Lindroos 80,5
 
Tiimimestaruus
1. Hannu's Rally Team 243
2. Rallybaron 186,5
3. Printsport 146,5
 
 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Anssi Rytkönen, Ari Vihavainen, Atte Kivioja, Clas von Bell / Autotoday, Eerik Pietarinen, Esa Ruotsalainen, Henrik Pietarinen, Hiroki Arai, Jesse Turunen, Juha Koljonen, Juha Salo, Jukka Korhonen, Juuso Nordgren, Moottoriurheilu, Ole Christian Veiby, Olli Lahti, ralli, Ralli-SM, Rallin SM-sarja, SM-ralli, Tampere, Teemu Asunmaa, Tommi Järvinen, Ville Hautamäki, Autot
HJK:lta jäi tupla saavuttamatta tänäkin vuonna
Sisältö:

Seinäjoen Jalkapallokerho juhlii jalkapallon Suomen Cupin voittoa. Loppuottelussa SJK voitti Tampereella HJK:n rankkarikisan jälkeen. Varsinaisen peliajan jälkeen ottelu oli ollut 1-1 –tasatilanteessa.

- Tasainen peli tämä oli ja rangaistuspotkuihin tämän hävisimme. Ensin varsinaisella peliajalla ja sitten pilkkukisassa. Ensimmäisellä puoliajalla peli oli hyvää, mutta toisella puoliajalla ja jatkoajalla molemmat vaikuttivat aika väsyneiltä, kommentoi HJK:n valmentaja Mika Lehkosuo Veikkausliigan verkkosivuilla.

SJK voitti viime kaudella Veikkausliigan mestaruuden. Nyt tuli kultaa Suomen Cupissa.

- Ei se ollut se tapa, miten voitettiin vaan se, miten paljon työtä tämän eteen on tehty. Tämä voitto todisti sen työn määrän. Kolmessa kaudessa olemme voittaneet hopeaa, mestaruuden ja nyt tämän. Kaikki voivat olla ylpeitä, kommentoi SJK:n valmentaja Simo Valakari.

SJK:n kausi käynnistyi kehnosti, mutta kesän mittaan joukkueella kulki jo paremmin. Teoreettisia mahdollisuuksia SJK:lla on Suomen mestaruutensa uusimiseenkin kärkijoukkue HJK:n ollessa seitsemän pistettä edellä.

HJK on budjetiltaan ylivertainen joukkue. Kun tupla jäi voittamatta, on se ehdoton pettymys. Aiemmin tällä kaudella HJK koki pettymyksen jo eurokentillä tipahdettuaan jatkosta Eurooppa-liigan kolmannella karsintakierroksella, vaikka oli ensimmäisessä ottelussa voittanut IFK Göteborgin.

Tuplamestaruuden HJK voitti 2014, jolloin se eteni myös Eurooppa-liigan lohkovaiheeseen. Viime kausi toi vain SM-pronssia, mikä oli ehdoton alisuoritus. Tälläkään kaudella HJK ei ole voittamassa mestaruutta ylivoimaisesti, vaikka näin spekuloitiin.

HJK, Jalkapallo, Jalkapallon Suomen Cup, Jalkapallon Veikkausliiga, Mika Lehkosuo, Otto Palojärvi / Sport Content, Simo Valakari, SJK, Urheilu
Uusi Suomi Autot -osion toisen vuoden suosituimmat koeajot
Autotoday testasi, autotoday tutustui, Clas von Bell / Autotoday, Dacia, Ford, Kia, koeajo, Koeajo, koeajot, Mercedes-Benz, Opel, Suosituimmat jutut, Toyota, Volkswagen, Volvo, Autot
Juha Salo ajoi Tampereen SM-rallin voittoon
Sisältö:
Kaksikko Juha Salo ja Marko Salminen on voittanut kauden viimeisen SM-rallin ja SM1-luokan Suomen mestaruuden Tampereella.
 
Mestaruus oli Salolle jo uran kymmenes ja kartanlukija Salmiselle neljäs.
 
Rallin SM-sarjan finaaliosakilpailun ratkaisevaan kilpailupäivään perjantain kolmannelta sijalta startannut Salo nousi aamun toisella erikoiskokeella rallin johtoon eikä enää sen jälkeen antanut muiden yllättää.
 
Salo hallitsi kilpailutapahtumia ja voitti yleiskilpailun 7,8 sekunnilla ennen SM1-luokassa SM-hopealle noussutta Ari Vihavaista. Pronssimitalit matkasivat Ole Christian Veibyn ja Stig Rune Skaermoen toimesta Norjaan.
 
- Olen todella tyytyväinen siihen, mitä taas saatiin aikaiseksi. Kymmenen mestaruutta tuli täyteen. Hieno saavutus, mutta tietysti on jo hieman surkuhupaisaa katsoa aikaa taaksepäin kun on jo tuo kymmenen mestaruutta taskussa. Toivottavasti mestaruusputki yhä jatkuu tulevaisuudessa. Sen eteen tässä ainakin kovasti töitä tehdään, Salo muistutti rallin maalissa. 
 
Salolle rallin Suomen mestaruus oli kymmenes, kuten se oli myös Salon automerkille Peugeotille. Rallihistoriamme ensimmäinen ja myös viimeisin Suomen mestaruus on voitettu Peugeotilla, kun Esko Keinänen ajoi vuonna 1959 leijona-malli 403:lla rallihistoriamme ensimmäisen Suomen mestaruuden.
 
Yleiskilpailun lopputulokset; SM-ralli Tampere:
1. Juha Salo - Marko Salminen Peugeot 1:03:36,3
2. Ari Vihavainen -  Jani Vainikka Mitsubishi + 7,8
3. Hiroki Arai (J) - Glenn Macneall (AUS) Ford + 9,6
4. Kristian Kiviniemi - Matti Kangas Citroën + 17,5
5. Eerik Pietarinen - Juhana Raitanen Mitsubishi + 38,2
6. Teemu Asunmaa - Jonne Halttunen Subaru + 1:04,8
 
SM1-luokan epäviralliset loppupisteet:
1. Juha Salo - Marko Salminen Peugeot 140
2. Ari Vihavainen - Jani Vainikka Mitsubishi 82
3. Ole Christian Veiby (N) - Stig Rune Skaermoen (N) Skoda 68
 
Kuljettaja Juha Salo
Ikä: 40
Asuinpaikka: Nummi-Pusula
Seura: Karkkilan Urheiluautoilijat
Rallin Suomen mestaruudet: 2002, 2004, 2005, 2008, 2010, 2011, 2013, 2015, 2016. Rallin nuorten Suomen mestari 1996. SM-hopeaa 1998, 2003, 2007, 2009, 2012. SM-pronssia 2006, 2014.
 
Kartanlukija Marko Salminen
Ikä: 38
Asuinpaikka: Merikarvia
Seura: Noormarkun Urheiluautoilijat/Moottorikerho
Rallin Suomen mestaruudet: 2011, 2013, 2015, 2016. SM-hopeaa 2010, 2012. SM-pronssia 2014.
 
 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Ari Vihavainen, Clas von Bell / Autotoday, Esko Keinänen, Juha Salo, Marko Salminen, Moottoriurheilu, Ole Christian Veiby, ralli, Ralli-SM, Rallin SM-sarja, SM-ralli, Stig Rune Skaermoen, Tampere, Autot
Mersun itsenäisesti ajava bussi selvisi ongelmitta 20 kilometrin ajosta
Sisältö:
Mercedes-Benz on testannut onnistuneesti ilman kuljettajaa toimivan bussin. 
 
Puoliautonominen Mercedes-Benz Future Bus with Citypilot osoittaa konkreettisesti, millaiseksi tulevaisuuden paikallisliikenne voi muuttua. Konseptimalli perustuu yhteistoiminnallisuuteen sekä kamera- ja tutkateknologiaan sekä Mercedes-Benz Actros Highway Pilot -konseptiautoon, joka nähtiin IAA-näyttelyssä kaksi vuotta sitten.
 
Mercedes-Benzin mukaan Citypilot-järjestelmä tunnistaa liikennevalot, kommunikoi niiden kanssa ja osaa ajaa turvallisesti läpi liikennevaloristeyksistä. Se havaitsee myös tiellä olevat esteet, ennen kaikkea jalankulkijat, ja jarruttaa automaattisesti estettä lähestyessään.
 
Mercedes-Benz Future Bus with Citypilot ajaa bussipysäkeille sekä avaa ovet ja sulkee ne täysin automaattisesti. Prototyyppi kykenee myös ajamaan turvallisesti tunneleissa.
 
Järjestelmän perustana on noin tusina kameroita sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat, jotka skannaavat edessä olevaa tietä ja havainnoivat auton ympäristöä.
 
Järjestelmä käyttää paikannukseen gps-signaalia, ja kun kaikki tieto kerätään yhteen, auto osaa paikallistaa itsensä kartalla jopa senttien tarkkuudella, todetaan tiedotteessa.
 
Mercedes-Benz Future Bus with Citypilot suoritti ensimmäisen julkisen koeajonsa heinäkuussa Hollannissa Amsterdamin Schipholin lentokentän ja Haarlemin kaupungin välisessä liikenteessä.
 
Lähes 20 kilometrin reitillä bussin nopeus oli maantiellä noin 70 km/h, ja auto osasi tunnistaa tien esteet ja jalankulkijat luotettavasti.
 
Tiedotteen mukaan kuljettajan ei tarvinnut kertaakaan reitin aikana koskea jarru- tai kaasupolkimiin, mutta vastaantulevan liikenteen aikana hänen kätensä olivat ohjauspyörällä tieliikennesäädösten mukaisesti.
 
Käytännössä kuljettaja voi kuitenkin koska tahansa puuttua peliin ja ottaa bussin hallinnan kokonaan itselleen.
 
 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Autonominen liikenne, Autonominen liikenne, Clas von Bell / Autotoday, Daimler, Hannover, itsenäisesti kulkeva bussi, Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Future Bus with CityPilot, robottibussi, tulevaisuuden bussi, Autot
Kaksi suomalaista korinrakentajaa mukana IAA-näyttelyn VW:n osastolla
Sisältö:
Kaksi suomalaista korinrakentajaa ovat päässeet mukaan Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyn Volkswagenin osastolle.
 
IAA-näyttelyä pidetään alansa merkittävimpänä tapahtumana Euroopassa ja paikalle Hannoveriin (22.-29.9.2016) odotetaan lähes 260 000 kävijää.
 
Volkswagen-hyötyautoilla on paikalla laaja mallisto ja suomalaisia korirakentajia Volkswagen-hyötyauto-osastolla edustavat Carsport ja Tamlans, todetaan Volkswagenin tiedotteessa.
 
Tiedotteen mukaan tämä on Volkswagen AG:lta vahva luottamuksenosoitus suomalaiselle korirakennusosaamiselle, sillä Volkswagenin osastolla tuotteitaan pääsee esittelemään vain viisi ulkopuolista kumppania, joista kaksi on suomalaisia.
 
Carsportille ja Tamlansille tämä tilaisuus antaa mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan maailmanlaajuiselle asiakaskunnalle ja laajentaa merkittävästi vientitoimintaansa.
 
Carsport Design edustaa suomalaista bussirakennusosaamista 
 
Volkswagen Nutzfahrzeuge AG kutsui Carsportin ainoana bussivalmistajanaan tämän vuotiseen IAA-näyttelyyn. Näyttelyssä on esillä Carsportin kattokorotettu Volkswagen Transporter GLE V.I.P.  
 
Tamlans tekee historiaa Hannoverissa
 
Tamlans on ensimmäinen suomalainen Volkswagenin UBB-sertifikaatilla palkittu korirakentaja, joka sai Volkswagen-hyötyautoilta kutsun osallistua IAA-näyttelyyn heidän osastollaan.
 
IAA:ssa Tamlansin tuotannosta on esillä Volkswagen Amarok-ambulanssi, joka on rakennettu tänä vuonna uudistuneen V6-moottorilla varustetun Amarokin pohjalle. 
 
 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Autojen tuotanto, Carsport, Clas von Bell / Autotoday, Hannover, Hytötyajoneuvonäyttely, IAA, IAA-näyttely, Tamlans, Volkswagen, Autot
Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa
Sisältö:
Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa noin joka kuudennella autoilijalla todettiin puutteita renkaiden urasyvyyksissä, ilmanpaineissa tai rengastyypissä.
 
Ennakkotietojen mukaan urasyvyydet ja ilmanpaineet ovat kuitenkin kehittyneet selkeästi parempaan suuntaan. Sen sijaan talvirenkaiden käyttö kesäkaudella on pysytellyt viimevuotisella tasolla.
 
Huonorenkaisia autoilijoita oli vertailupaikkakunnilla tällä kertaa vain 9,9 prosenttia. Kesärengastutkimuksessa huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman renkaan urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Tulos yllätti kampanjan yhteistyötahot positiivisesti, sillä kesärenkaiden syyskunto oli heikentynyt jo useana vuonna peräkkäin.
 
Ilmanpaineista huolehditaan aiempaa paremmin
 
Autoilijat ovat huolehtineet renkaiden ilmanpaineista aiempaa paremmin. Vähintään 0,5 baarin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin vain 2,7 prosentilla autoista, kun viime syksynä osuus oli 5,4 prosenttia. Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.
 
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen kehottaa autoilijoita tarkistamaan rengaspaineet kuukausittain ja säätämään ne kulloisenkin kuormituksen mukaan.
 
Lisähuomiota kelin mukaiseen rengastukseen
 
Talvirenkailla varustettujen autojen osuus oli tämän syksyn rengasratsioissa 4,6 prosenttia, kun viime syksynä osuus oli 4,4 prosenttia. Tekniikan Maailman sadekelitestin mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Autoilijoita on syytä valistaa jatkossakin keliin sopivasta rengastuksesta.
 
Syksyn nopeasti vaihtuvat kelit tuovat haasteita rengasvalintoihin. Alkusyksyn sadekeleihin autoilijoita kehotetaan varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla.
 
Rengasratsioita järjestettiin laajasti Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä. Ennakkotiedot kerättiin Helsingistä, Jyväskylästä, Kuopiosta, Porista ja Rovaniemeltä, joissa tarkastettiin yhteensä 2 373 henkilö- tai pakettiauton renkaat.
 
Kaikkiaan rengasratsioissa tarkastettiin 12.9.-16.9. lähes 10 000 rengassarjaa vain 50 paikkakunnalla. Koko aineistoa koskeva tutkimusraportti julkaistaan ensi syksynä.
 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Autonrengas, Autonrengasliitto, Autonrenkaat, Clas von Bell / Autotoday, Rengasratsia, Risto Keskiruokanen, Autot
Peli poikki -uutiset leviävät maailmalla: ”Suomalaiset sanoivat, että nyt riittää”
Sisältö:
Tänään lauantaina järjestetty Peli poikki -mielenosoitus on saanut huomiota myös ulkomailla. Uutistoimisto AP:n julkaisemaa uutista ovat levittäneet muun muassa uutistoimisto Bloomberg, Yahoo ja amerikkalainen cbs5az.com.
 
–Suomalaiset sanoivat natseja vastustavan mielenosoituksen aikana, että nyt riittää, uutisessa kerrotaan.
 
Ruotsissa yleisradioyhtiö SVT ja Aftonbladet uutisoivat mielenosoituksesta. Ruotsissa kiinnitettiin huomiota siihen, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) osallistui mielenilmaukseen Kuopiossa ja presidentti Tarja Halonen puhui Helsingin mielenosoituksessa.
Kotimaa, Kotimaa, Peli poikki -mielenosoitus, Peli poikki -mielenosoitus, Uusi Suomi
Tarja Haloselle raikuvat aplodit Peli poikki -tapahtumassa: ”Toivon, että viesti kaikuu kauas rajojemme taakse”
Sisältö:
Presidentti Tarja Halonen muistutti puheessaan Peli poikki -tapahtumassa, että Suomi on maa, joka ensimmäisenä antoi sekä naisille että miehille täydet poliittiset oikeudet.
 
–Nämä oikeudet ovat luoneet meille kotimaat, joka kansainvälisessä vertailussa on aktiivinen, solidaarinen ja yhteistyökykyinen. Toivon, että viesti siitä kaikuu kauas rajojemme taakse, hän sanoi.
 
Raikuvat aplodit kommentillaan saanut Halonen kuvaili demokratian olevan joukkuepeli.
 
–Demokratia on joukkuepeli, jossa reilun pelin säännöt koskevat kaikkia. Me emme hyväksy keinoksi väkivaltaa tai sillä uhkaamista.
 
Halosen jälkeen puhunut, äärioikeiston toimintaa Suomessa tutkinut Mikael Brunila totesi, että Suomessa ei ole perinnettä, joka pakottaisi tekemään eron ääriliikkeisiin. 
 
–Tämän vuoksi poliitikot ovat neuvottomia, hän totesi.
 
Brunila arvioi myös, ettei äärioikeistoa ole otettu riittävän vakavasti Suomessa.
 
Sekä pääministeri Juha Sipilä (kesk.) että valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoivat aikaisemmin lauantaina, että hallitus käy ensi maanantaina läpi toimenpideohjelmaa väkivaltaisten ääriliikkeiden toimintaan puuttumiseksi. Sipilän mukaan muutoksia on tulossa.
 
 
Peli poikki -tapahtuma alkoi aikaisemmin tänään mielenilmauskulkueena Helsingin Kansalaistorilta Senaatintorille. Poliisin arvion mukaan Senaatintorilla on paikalla noin 15 000 ihmistä. Helsingin poliisi sanoo tapahtuman sujuneen rauhallisesti. 
 
 
 
 
 
Demokratia, Juha Sipilä, Katja Incoronato, Kotimaa, Kotimaa, Mikael Brunila, Peli poikki -mielenosoitus, Peli poikki -mielenosoitus, Petteri Orpo, Tarja Halonen, Äärijärjestöt