Finnairin tanskalainen, Thaimaan Bangkokiin jumittunut asiakas kritisoi Uudelle Suomelle rajusti suomalaisyhtiön toimintaa.

-Tulen varmasti tekemään Finnairista valituksen kunhan pääsen kotiin. Tällä hetkellä en voi sitä tehdä, koska he eivät vastaa edes kiireellisiin kysymyksiini kotiin pääsystä, sanoo Kenneth Madsen puhelimitse Thaimaan pääkaupungista.

Madsen kertoo Finnairin tiedotuksen pettäneen hänen kohdallaan täysin ja pitää turvallisuusriskinä sitä, että hän ja monet muut matkustajat joutuvat odottelemaan viikkokausia kaupungissa, jonka pitkäaikaiset mellakat johtivat eilen kolmen ihmisen kuolemaan kranaatti-iskuissa.

Finnairin mielestä Bangkokiin juuttuneiden kotiin saaminen ei ole muita tuhkan jumittamia kiireellisempää.

-Sinne lennetään niin paljon kuin mahdollista, joinain päivinä kahdesti päivässä. Mutta ylimääräisiä lentoja ei tällä hetkellä pystytä tekemään, kertoo Finnairin viestintäpäällikkö Maria Mroue Uudelle Suomelle.

Finnair ei siis koe asiakkaidensa olevan vaarassa kaupungissa, joka on joidenkin arvioiden mukaan sisällissodan partaalla?

-Teemme viranomaisten kanssa yhteistyötä sen varalta, jos pitää jotain järjestelyjä tehdä, sanoo Mroue.

Kenneth Madsenin piti lentää Bangkokista Helsingin kautta Kööpenhaminaan viime lauantaina. Tuhkapilven vuoksi lento peruuntui, ja nyt Madsenilla on edessään pitkä odotus: lento kotiin lähtee eilen Finnairilta sähköpostitse tulleen tiedon mukaan 4. toukokuuta. Seitsemäntoista päivää eli kaksi ja puoli viikkoa alkuperäistä lähtöpäivää myöhemmin.

-Neljäs toukokuuta on kovin kaukana, kun Bangkok ei ole kovin turvallisen tuntuinen tällä hetkellä, Madsen ihmettelee.

-Tiedän, että kaikilla lentoyhtiöillä on kiire tämän sotkun selvittämisessä, mutta Finnairin pitäisi lähettää Bangkokiin ylimääräisiä lentoja, jotta meidät kaikki saataisiin pois täältä.

Ei Madsen silti aivan välittömässä hengenvaarassa tunne olevansa, vaikka jäikin metrosta pois pommi-iskujen kohteena olleella asemalla vain tunteja ennen torstain iskuja. Eniten häntä risoo tiedotuksen puutteellisuus.

-Ymmärrän, ettei kukaan voinut olla tällaiseen varautunut. Mutta miksi Finnair ei ennen eilistä lähettänyt mitään informaatiota, ei yhtäkään sähköpostia. --- Monet muut matkustajat saavat lentoyhtiöiltään, esimerkiksi SAS:lta ja jopa China Airlinesilta, paljon tietoa, mutta Finnairilta ei tule mitään, hän sanoo.

-Olen pitänyt Finnairia hyvänä yhtiönä, mutta en ole varma, ovatko he osanneet hoitaa tätä asiaa oikein.

Viestintäpäällikkö Mroue ihmettelee Madsenin valitusta Finnairin viestinnän ongelmista.

-Kaikille on kyllä lähetetty tekstiviestejä tilanteesta. Voi olla, että tässä on ollut teknisiä ongelmia.

-Ruuhkaa toki on [puhelinpalvelussa], sillä linjoille tulee 15 000 puhelua päivässä pelkästään Helsingissä. Mutta meillä on täysi miehitys päällä sekä Suomessa että paikallistoimistoissa, Mroue vastaa syytöksiin.

Mrouen mukaan Finnair ei ole saanut asiakkailtaan viestinnän puutteesta juurikaan negatiivista palautetta, vaan enemmänkin päinvastoin. Entä Madsenin vertaus China Airlines -yhtiöön?

-Se on valitettavaa, jos hän kokee asian näin, Mroue sanoo.

Mroue myöntää, ettei Madsenin yli kahden viikon odotusaika ole "ihan normaali" edes nykyisessä tilanteessa. Hän valittelee, ettei Finnair voi tehdä asialle mitään. Säännökset vaativat lentoyhtiöitä ottamaan lennoille ensisijaisesti ne, jotka ovat kyseisen lennon varanneet, ei niitä, jotka ovat odottaneet pisimpään.

Finnair kertoi tänään Uudelle Suomelle maksavansa maailmalle jumittuneiden matkustajiensa majoituksen tästä eteenpäin, koska lentokiellot ovat ainakin tällä erää päättyneet.