Meneillään on Lapin-matkailun uusi huipputalvi, mutta matkailuala kääntää katseet jo sulaan aikaan. Talouselämän mukaan sosiaalisen median voimistama valokuvausbuumi auttaa Lapin matkailua.

Monet ovat nykyisin valmiita matkustamaan johonkin paikkaan varta vasten hienon valokuvan tai selfien takia, kertovat matkailumarkkinointia tekevän House of Laplandin keräämät tiedot.

Pelkästään matkailumarkkinoinnin virallisen sosiaalisen median tilin, Visit Laplandin kuvia Lapista seuraa kuvapalvelu Instagramissa jo yli 65 600 ihmistä, ja kansainväliset bloggaajat kisaavat keskenään siitä, kuka saa tehdä yhteistyötä Lapin suosituimpien revontulikohteiden kanssa.

Pohjoiseen pulpahteleekin nyt uutta revontuliretkitarjontaa – ja sille on kysyntää. Tulijoita ei paina, että yö iglussa voi maksaa jopa kuusisataa euroa.

–Matkailijat hakevat igluista elämyksiä. Monet ovat vaativia turisteja, jotka ovat kiertäneet useissa maailman erikoisissa paikoissa, kertoo Levin iglujen toimitusjohtaja ja omistaja Kristiina Kylmälahti.

Hän panostaa suurimman osan markkinointirahoistaan sosiaaliseen mediaan, ja saa vastineeksi päivittäin ehdotuksia blogiyhteistyöstä igluissaan.

Lapin kasvaneesta vetovoimasta kertoo myös lentomäärien kasvu pohjoisen kentillä. Viime talvesta puhuttiin jo supertalvena, mutta tänäkin talvena rikotaan ennätyksiä, kun charter-lentoja laskeutuu Lappiin yli 650. Myös suoria reittilentoja saapuu enemmän kuin koskaan, kun Finnair lentää Lappiin 52 lentoa viikossa talvikaudella. Ensi vuonna Finnair on varautunut kasvattamaan kapasiteettiaan yli 15 prosenttia.

–Charterit tuovat jouluun massaa, mutta kansainväliset suorat reittilennot palvelevat kasvavaa indis- eli omatoimimatkailijoiden määrää, sanoo vt. toimitusjohtaja Anna Häkkinen House of Laplandista.

Jos Lapin matkailu kasvaisi samaa vauhtia kuin viime vuoden aikana, lisääntyisi rekisteröityjen yöpymisten määrä kymmenessä vuodessa 10 miljoonaan. Viime vuonna yöpymisiä oli jo lähes 2,7 miljoonaa.

Huimaan kasvuun uskoo Levillä myös Hullu Poro Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Päivikki Palosaari, joka suunnittelee omia revontulitalojaan, koska näkee niihin liitettyjen kuvien ja uskomusten voiman.

–Asiakkaat ovat itse tehneet revontulista suuren bisneksen. Aasialaiset uskovat, että jos lapsi saa alkunsa revontulien aikaan, hänestä voi tulla jotain suurta. Jos nyt joku postaa someen jonkun hyvän revontulikuvan, sillä saattaa olla yhtäkkiä miljoonia katseluita. Yksi ainoa kuva saattaa myydä koko sesongin.

Lue koko juttu Talouselämästä.