Konkurssiyhtiö Air Finland myi suomalaisille lentoja ja valmismatkoja vielä aivan viime hetkillä ennen konkurssista ilmoittamista. Kuluttajaviraston ylijohtaja Päivi Hentusen mukaan tämä ei vaikuta ”vastuullisen elinkeinonharjoittajan” toiminnalta.

–Se on todella ikävää kuluttajan kannalta, kun maksaa matkan, joka on positiivinen juttu, ja sitten näkeekin, että rahat ovat menneet. Etenkin kun tässä voi ajatella, että ainakin yhtiön johdossa on varmaan tiedetty, mitä tulee tapahtumaan, Hentunen sanoo Uudelle Suomelle.

Uuden Suomen lukija kertoo saaneensa yhtiöltä mainoksen sähköpostiinsa vielä siinä vaiheessa, kun konkurssi oli jo julki. Hentunen uskoo, että tämä kuitenkin selittyy lähinnä sähköpostimainosten automatiikalla.

Air Finlandin matkatoimiston asiakkaille eli pakettimatkojen ostajille maksetaan korvausta vakuudesta, joka yhtiöllä on ollut konkurssin varalta Kuluttajavirastosta. Viime hetkellä matkansa maksaneiden kannalta vakuuden ongelma on se, että rahoja joutuu odottamaan, sanoo Päivi Hentunen. Lisäksi vakuudet perustuvat arvioon, joten summan riittävyydestä korvauksiin ei ole varmuutta.

Toisaalta Päivi Hentunen ymmärtää, että ”yrittäjä yrittää loppuun asti”, kuten hän sanoi aiemmin tänään Ylen aamutelevisiossa. Hentunen sanoo Uudelle Suomelle, että matkatoimistoalalla on tyypillistä keikkua pitkään rahoituksen loppumisen ja jatkumisen rajamailla.

–Toiminnan jatko saattaa riippua ihan juuri saapuvasta rahasta, hän kuvaa.

–Mutta ei tunnollinen yrittäjä lennättäisi tässä tilanteessa asiakkaita ulkomaille tietäen, että he jäävät sitten omilleen sinne.

Kuluttajavirasto yrittää saada Air Finlandin hylkäämät asiakkaat kuljetetuksi Suomeen torstain aikana. Lisäksi virasto on tehnyt työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen korvausjärjestelmän järjestämisestä uudelleen.