Pääministeri Alexander Stubb (kok.) käytti eurovaaleissa rahaa yhteensä 126 596,13 euroa. Stubbin kampanjan rahoitus tuli kokonaan ulkopuolisilta tahoilta.

Stubb jätti tänään vaalirahailmoituksen eurovaalikampanjastaan. Ilmoituksen mukaan Stubbia tukivat henkilökohtaisesti ja julkisesti yli 1 500 euron summalla liikemiehet Björn Wahlroos ja Chaim Zabludovicz. Wahlroosin kampanjaan lahjoittama summa oli 5 000 euroa ja Zabludoviczin 8 000 euroa.

Lisäksi Stubbin kampanjaa tukivat yli 1 500 euron summilla Sammon pääjohtaja Kari Stadigh sekä Fortumin entinen toimitusjohtaja Mikael Lilius. Stadighin lahjoitus oli 2 000 euroa ja Liliuksen 2 500 euroa.

Kampanja sai rahoitusta myös Mikko Laakkoselta, John Lindforsilta ja Vilhelm Sundströmiltä.

Yrityksistä Alexander Stubbin kampanjan rahoitukseen osallistui Commit, Havator, Nokian Renkaat ja Tamro.

Vaalirahailmoituksessa tulee ilmoittaa kaikki yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä saatu yli 1 500 euron lahjoitukset. Näistä ilmoitetuista lahjoituksista kertyi noin 42 000 euroa.

Yksityishenkilöt tukivat Stubbia yhteensä 59 700 eurolla ja yritykset 62 800 eurolla.

Stubb ei käyttänyt kampanjaansa suoraan kokoomuksen rahoja. Hän kuitenkin ilmoittaa noin 1 700 euron edestä ”kokoomuslippaan” rahoitusta.

Stubbin kampanjan suurin menoerä oli 49 000 euroa maksanut ulkomainontakampanja. Televisiomainoksiin Stubbin kampanja käytti 20 700 euroa ja lehdistöön 16 100 euroa.

Erityisesti Twitterissä tunnettu Stubb sijoitti internetmainoksiin vain 458 euroa.

Stubb valittiin ylivoimaisesti europarlamenttiin kokoomuksen listoilta. Kaksi viikkoa eurovaalien jälkeen Stubb äänestettiin kokoomuksen puheenjohtajaksi, jolloin hän luopui mepin paikastaan Petri Sarvamaan (kok.) hyväksi.