Jos viinit ja vahvat oluet vietäisiin ruokakauppohin osana alkoholilain uudistusta, kuten on ehdotettu, Alkon myymäläverkko supistuisi merkittävästi, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen Alkon järjestämässä tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

–Olen sitä mieltä, että se ei ole kuluttajan etu, jos viinejä myytäisiin ruokakaupoissa, koska silloin se tarkoittaa sitä, että sinne keskittyisi edullinen volyymivalikoima, ja vaikuttaisi Alkon myyntiin tuotteiden hinnoittelun kautta, koska meillä on hinnoittelusäännöt. Meillä ei ole tarjouksia, eli hinnoittelu on vakioitu ja tämän kautta volyymia siirtyisi kaupan hyllylle. Silloin se tarkoittaisi, että meidän pitäisi voimakkaasti karsia verkostoa, Korhonen kertoo Uudelle Suomelle.

Muiden muassa hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Jaana Pelkonen on kertonut tavoitteesta tuoda viinit ruokakauppoihin.

–Jos viinit tulisivat kauppaan myyntiin, Alkoja olisi jatkossa noin 50, joka tarkoittaisi, että pienten paikkakuntien Alkot jouduttaisiin sulkemaan ja näissä 50 Alkossa myytäisiin pääasiassa väkeviä ja laadukkaampia viinejä. Verkoston tavoitettavuus kuluttajan näkökulmasta olisi erittäin heikko verrattuna siihen mikä on nykypäivänä, Korhonen arvioi.

Alkolla on tällä hetkellä 351 myymälää ja 95 myymäläverkostoa täydentävää tilauspistettä. 300 Alkoa on siis yli 85 prosenttia Suomen Alko-myymälöistä.

Ministeri Juha Rehula on ehdottanut, että Alkot olisivat arkisin kello 21 asti auki.

Miten suhtaudutte siihen, että Alko olisi nykyistä myöhempään auki iltaisin?

–Tottakai ihan myönteisesti. Haluamme palvella asiakkaita, Korhonen vastaa.

Hän muistuttaa, että esimerkiksi verrattuna Ruotsiin, Suomessa on laajemmat aukioloajat.

Lauantain aukioloaikojen laajentamiselle ei hänen mielestään olisi tarvetta.

–Aukioloajat ovat nykyisellään jo laajat, ja uskon, että kuluttajat pystyvät suunnittelemaan tarpeensa niiden mukaan, Korhonen toteaa.

Alkon myynti supistui hieman vuonna 2015 verrattuna edelliseen vuoteen. Alkon vuoden 2015 litramyynti oli 94 miljoonaa litraa. Vuonna 2014 litramyynti oli 96,7 miljoonaa litraa.

–Viime vuoden myynnin tilanne oli haastava. Eniten siihen vaikutti kuluttajien taloudellinen tilanne, Korhonen kertoo.

Vaikka kokonaismyynti laski, kuohuviinin myynti nousi 5,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Korhonen puhuu ”kuohuviinibuumista”.

–Kuohuviineissä valikoima on hieno ja laaja. Kun kuluttajat haluavat enemmän kuohuvia, meillä on valikoimaakin enemmän.

Alko avaa marraskuussa verkkokaupan, minkä uskotaan parantavan myyntiä. Uudistuville alko.fi-verkkosivuille rakennettu verkkokauppa tuo kaikki Alkon valikoiman tuotteet kaikkien asiakkaiden saataville. Asiakkaille tulee mahdollisuus myös tilata tuotteita Alkon valikoiman ulkopuolelta. Tuotteita kuljetetaan yhteistyössä Postin kanssa.