Alko myi toukokuussa yhteensä 6,5 miljoonaa litraa juomia. Se on 1,6 prosenttia viime vuoden toukokuuta vähemmän, kertoo Alko verkkosivullaan.

Tammi–toukokuussa Alkon litramyynti oli 30,9 miljoonaa litraa, 3,5 prosenttia vertailujaksoa vähemmän.

Merkittävä käänne tapahtui roseeviineissä, jotka ovat pitkään kasvattaneet suosiotaan. Toukokuussa niiden myynti kuitenkin putosi 11,3 prosenttia vertailukuukaudesta. Koko alkuvuoden saldo roseeviineillä on silti 11,9 prosenttia plussalla.

Roseeviinien ohella myyntiään kasvattivat alkoholittomat juomat, joiden myynti kasvoi 8,2 prosenttia.

Alkoholilain uudistuksesta alkanut long drink -juomien alamäki jatkui. Niitä myytiin toukokuussa 20,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Toukokuun vetonaulaksi nousivat luomutuotteet, joita myytiin peräti 18,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Kaikista myydyistä viineistä luomun osuus on jo 13 prosenttia.

Toukokuun nousijoita olivat myös kuohuviinit (+0,9 prosenttia), alkoholittomat juomat (+2,0), punaviinit (+5,5) sekä väkevät juomat (+8,8).