Pakistanin tuhoisan lentoturman tutkinnasta on tullut uusia tietoja viikonlopun aikana. Yhteensä 97 matkustajaa ja miehistön jäsentä sai surmansa, kuin Pakistan International Airlinesin (PIA) Airbus A320 -matkustajakone törmäsi maahan tiheästi rakennetulle alueelle Karachin Jinnahin kansainvälisen lentoaseman lähellä.

Kaksi henkilöä selviytyi turmasta hengissä, eikä kukaan sivullinen ilmeisesti kuollut onnettomuudessa.

Lahoresta Karachiin matkalla ollut kone oli lähestyi kiitotietä 25L, mutta teki ylösvedon. Kun lennonjohto oli ohjaamassa konetta uutta lähestymistä varten, lentäjät ilmoittivat molempien moottorien sammuneen.

Pian tämän jälkeen kone törmäsi maahan.

Onnettomuuden jälkeen paikalliset lentokonespotterit julkaisivat Twitterissä kuvia, joiden he sanoivat esittävän onnettomuuskonetta ylösvedon jälkeen.

Kuvissa koneen moottoreiden alaosat näyttävät tummuneilta sekä mahdollisesti vaurioituneilta, ja moottorit savuttavat hieman. Lisäksi koneen RAT (ram air turbine) on ulkona. RAT on pieni, ilmavirrassa pyörivä turbiini, joka tuottaa koneeseen sähkövirtaa ja hydraulipainetta hätätilanteiden (kuten moottorien sammuminen) yhteydessä.

Kuvien aitoudesta ei ole varmaa tietoa, mutta ne käyvät yksiin onnettomuudesta kerrottujen tietojen perusteella.

Sekä Aviation Safety Network että Aviation Herald kertovat paikallisiin uutislähteisiin vedoten, että Karachin lentoaseman kiitotieltä on löydetty raahautumisjälkiä, joiden perusteella näyttää siltä, että turmakoneen moottorit ovat raapineet kiitotien pintaa satojen metrien matkalta ensimmäisen laskeutumisyrityksen yhteydessä. Tämä voisi selittää myös molempien moottorien yhtäaikaisen vikaantumisen.

Turmakone. Onnettomuuteen joutunut Airbus A320 kuvattuna vuonna 2017.Kuva: MAIK VOIGT / JETPHOTOS

Sunnuntaina lentoyhtiö PIA:n edustaja kertoi, että lentäjät eivät ensimmäisen laskuyrityksen yhteydessä ilmoittaneet lennonjohdolle minkäänlaisista ongelmista.

Lentoyhtiön mukaan koneen laskutelineet eivät olleet alhaalla ensimmäisen laskuyrityksen yhteydessä, lentäjät eivät todennäköisesti olleet varautuneet mahalaskuun ja tekivät ylösvedon tajutessaan tilanteen.

Mikäli näin on, kyseessä on liki käsittämätön virhe. Vielä käsittämättömämmäksi asian tekee se, että modernit liikennekoneet on varustettu varoitusjärjestelmillä, jotka hälyttävät mikäli kone on tulossa laskuun telineet ylhäällä.

Toinen, hieman helpommin ymmärrettävä, mahdollisuus on, että lentäjät ovat tulleet laskuun teline alhaalla, mutta tehneet sen jälkeen ylösvedon, jossa laskutelineet on otettu ylös liian aikaisin. Hieman vastaavanlaisia onnettomuuksia on sattunut esimerkiksi Smartlynxin Airbus A320:lle Tallinnassa sekä Emirates-yhtiön Boeing 777:lle Dubaissa.

ASN:n tietojen mukaan on mahdollista, että pakistanilaiskone tuli ensimmäiseen laskuyritykseen liian jyrkässä kulmassa. Tyypillisesti matkustajakoneet tekevät loppulähestymisen noin kolmen asteen liu’ussa, mutta jos loppulähestymisessä korkeutta on liikaa, liuku on jyrkempi ja lentonopeus tyypillisesti suurempi kuin tavallisesti.

Näin ei toki pitäisi toimia, vaan puhutaan nk. stabiilin lähestymisen kriteereistä, joiden tulee täyttyä tietyssä korkeudessa. Mikäli lähestyminen on epästabiili, lentäjien tulisi tehdä ylösveto jo aiemmin kuin kiitotien pinnasta.

Onnettomuuden tutkinta jatkuu.