Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan nopeutettu junayhteys Helsingin ja Turun välillä on kaavailtu olevan valmis vuonna 2031. Berner mainitsi vuosiluvun lauantaina keskustan järjestämässä keskustelutilaisuudessa Lohjalla.

Nopea junayhteys Helsingistä Turkuun, niin sanottu tunnin juna, on yksi niistä hankkeista, jotka on tarkoitus sisällyttää hallituksen edistämään 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Lohjan ja Salon kautta oikaisevan radan suunnittelua edistetään parhaillaan siihen varatulla 40 miljoonalla eurolla.

”Olisin kovin yllättynyt, jos tässä 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa nämä keskeiset hankkeet eivät olisi mukana”, Berner sanoi viitaten tunnin junaan.

Eduskunta on tarkoitus saada sitoutumaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaan yli vaalikausien. Uutta ajattelua valmistellaan eduskunnassa parlamentaarisessa työryhmässä eri eduskuntapuolueiden kesken.

”Olemme siirtymässä kohti ruotsalaista ajattelua ja järjestelmää, jossa pyritään sitouttamaan kaikki päättäjät pitkäjänteisesti 12 vuoden päätössykleihin, jolla pystyään luomaan enemmän ennakoivuutta, mutta myös enemmän näkymää siihen, minkälaisiin infrainvestointeihin olemme alueiden ja valtakunnan tasolla sitoutumassa ja miten niitä rakennetaan”, Berner totesi.

Suomessa on vireillä Turun tunnin junan lisäksi paljon muitakin ratahankkeita, jotka myös kilpailevat toistensa kanssa. Niihin kuuluvat Helsingin keskustan pisararata, Kouvolasta Porvoon kautta lentokentälle kulkeva rata ja Helsingin ja Tampereen välinen kolmas raide, jota myös tunnin junaksi kutsutaan.

Turun ja Helsingin nopeampaa junayhteyttä Salon ja Lohjan kautta selvitettiin viimeksi 1970-luvulla. Hanke kariutui silloin rahapulaan, eikä Uudenmaan kunnissa löytynyt myöskään hankkeeseen yhteistä tahtotilaa.

Nyt liikenneministeriössä on löytynyt vuosiluku, jolloin uuden radan pitäisi olla valmis liikennöitäväksi. Siitä huolimatta ei ole lähellekään varmaa, toteutuuko koko oikoratahanke ylipäätään tälläkään kerralla.

”Nykyisessä suunnitelman aikataulussa Turun tunnin juna valmistuu 2031. Nyt on sitten kysymys että, onko 2031 hyvä aika. Onko se liian kaukana, voisiko se olla lähempänäkin? Tähän kysymykseen voidaan vastata silloin, jos löytyy myös rahoitusratkaisu”, liikenneministeri sanoo.

Bernerin mukaan työryhmä pohtii tällä hetkellä, miten yli miljardin euron liikennehankkeita voidaan rahoittaa. Turun tunnin juna kuuluu tähän ryhmään, sillä sen kustannusten arvioidaan nousevan ministerin mukaan noin kahteen miljardiin.

”Etenkin nämä yli miljardin euron raideinvestoinnit voitaisiin rahoittaa monipuolisemmin niin, että rahoitukseen osallistuu esimerkiksi meidän työeläkeyhtiöt, mahdollisesti saataisiin paremmin rahoitusta EU:sta, voitaisiin hyödyntää Pohjoismaiden investointipankkia ja Euroopan investointipankkia valtion ja mahdollisesti kuntien lisäksi”, Berner sanoi.

Rahoituksen kannalta on ratkaisevaa saada käsitys, minkälainen taloudellinen hyöty yksittäisestä ratahankkeesta seuraa ja mitkä ovat hyödyt turvallisuuden sekä ilmaston kannalta.

Turun tunnin junan osalta selvitetään Bernerin mukaan tämän vuoden loppuun mennessä, onko sitä mahdollista edistää niin sanotulla hankeyhtiömallilla. Tämä voisi johtaa sen valmistumiseen jopa ennen vuotta 2031.

”Jos se olisi valmis vaikka viisi vuotta aikaisemmin, paljonko siitä syntyisi silloin yhteiskuntaan hyötyä, onko se sen arvoista?”, Berner sanoi.

Tunnin junan, kuten muidenkin suunniteltujen raidehankkeiden osalta yksi ongelmallinen kysymys rahoituksen ohella on se, mille paikkakunnille tulevat asemat.

Liikenneviraston papereissa ajoaika Helsingistä Turkuun olisi nopeimmillaan jatkossa 1 tunti 13 minuuttia nykyisen vajaan kahden tunnin sijaan. Lohjan Lempolaan ja/tai Vihdin Höytiönnummelle pääsisi Helsingistä noin puolessa tunnissa ja Saloon alle tunnissa.