Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on ottanut kantaa kansalaisia huolettavaan autoilijoiden väylämaksuhankkeeseen. Berner on nostanut asiassa uudelleen esille autoilijoiden mahdollisen gps- tai muun seurannan, mutta nyt hän peruuttaa hieman sanoissaan.

Kansalaisten pakkoseurantaa ei suunnitella, Bernerin ja liikenneministeriön tiedotteessa todetaan.

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta, Berner linjaa.

Lue myös: Näkökulma: Peto pääsi irti, Berner

Ministeri on aiemmin muotoillut vastauksena kohuun , että ”tarkoitus ei ole seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä” ja että ”jos käytössä on esimerkiksi aikaan perustuva maksu, se ei vaatisi välttämättä edes ajon seurantalaitetta”. Uutena linjauksena hän korostaa erikseen näiden seurantalaitteiden toissijaisuutta sekä sitä, että autoilija päättäisi itse – vapaaehtoisesti – kilometripohjaiseen hinnoitteluun eli seurantaan siirtymisestä.

– Sen [aikaan perustuvan maksun] rinnalla voidaan myöhemmin tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia. Kilometripohjaisen maksumallin tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan lailla, ministeri Berner sanoo nyt tiedotteessa.

Autoilijoiden mahdollinen seuranta ja niin sanotut ”mustat laatikot” ovat herättäneet kansalaisissa huolta muun muassa tietoturvaongelmien vuoksi. Piraattipuolueen aktiivi Janne Paalijärvi paljastikin testillään erään mustan laatikon tietoturva-aukon, ja valmistaja joutui myöntämään virheen sijaintitietojen nettinäkyvyydessä.

Lue myös: Suomalaisten autoihin mustat laatikot? – Yksinkertainen testi paljasti karmean tietoturvaongelman

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan torstaina 19. tammikuuta. Ministeriö on ministeri Bernerin johdolla selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista, koska hallituksen mielestä ”valtion varat eivät riitä ylläpitämään ja kehittämään Suomen liikenneverkkoa”.

– Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa. Jos emme tee nykytilaan mitään muutosta, korjausvelka kasvaa, uudet liikennehankkeet jäävät toteuttamatta ja kykymme saada EU-rahoitusta Suomen väyläinvestointeja varten heikkenee entisestään, Berner perustelee tiedotteessa.

Liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla. Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei ministeriön mukaan kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja (mm. autovero, ajoneuvovero) alennettaisiin. Näihin maksuihin liittyy myös autoilijoiden seurannan mahdollisuus.

Lue lisää aiheesta:

Ministeri Bernerille varoitus autojen GPS-seurannasta: ”Mikäli tieto on olemassa, se on käytettävissä”

Kirjallinen kysymys Anne Bernerille: ”Käsittämätöntä lukea lehdestä hallituksen kaavailuista”