Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tyrmää erillisten hankeyhtiöiden perustamista uusille ratainvestoinneille. Sen sijaan yksityisen rahan mukaan tulemisen suhteen hän on selvästi kriittisempi.

”Suhtaudun varauksella tähän yksityiseen rahoitukseen ennen kaikkea siksi, että yksityisellä rahalla on kovempia tuottovaatimuksia. Siinä helposti käy niin, että jos tuottovaatimukset ovat kovia, se näkyy lippujen hinnoissa, jolloin ei saada ehkä niin suurta siirtymää matkustajamääriin kuin oli tarkoitus”, Andersson sanoo.

STT:n haastattelussa sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi aiemmin maanantaina olevansa ”ihan tyytyväinen” siihen, että Juha Sipilän hallituksen ajama ”ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon”. Rinteen mukaan se olisi mahdollistanut julkisen omaisuuden siirtymisen ”bisneksen teon puolelle”. LUE TARKEMMIN: Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Vasemmistoliiton Andersson taas näkee, että hankeyhtiöillä voi olla oma paikkansa raideyhteyksien rakentamisessa.

”Mikäli käytetään tätä hankekohtaista yhtiömallia siihen, että kerätään yhteen kuntien ja EU:n julkista rahoitusta, niin pidän sitä ihan järkevänä”, Andersson toteaa.

Tämä kuulostaa ihan samalta, mitä Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa. Vapaavuori sanoi, että ”[…]yksityinen sijoittaja haluaa aina rahansa takaisin ja tuoton kanssa. Viime kädessä on vain kaksi maksajaa: veronmaksaja tai käyttäjä”.

”Great minds think alike”, Andersson vastaa.

Julkisuudessa esillä ovat olleet etenkin ratahankkeet ”Tunnin juna” Helsingistä Turkuun, ”Suomi-rata” Tampereelle sekä Helsingin ratapihan alle rakennettava Pisara-rata, joka mahdollistaisi nykyistä tiheämmän liikennöinnin.

LUE MYÖS: ”Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa” – Sdp:lle kova ryöpytys ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerilta

Turkulainen Andersson aloittaisi Turun Tunnin junasta, mutta korostaa puolueen kannattavan kaikkia raideinvestointeja ja niiden volyymien kasvattamista.

”Tunnin juna on kaikista pisimmällä ja ikään kuin investointipäätöstä vaille valmis”, hän perustelee.

”Me tarvitsemme myöskin junayhteyden, joka sitoo yhteen koko Etelä-Suomen työssäkäyntialueen, minkä Tunnin juna käytännössä tulee tekemään. Sillä on hirveän isot vaikutukset koko Länsi-Uudenmaan, pääkaupunkiseudun ja lounais-Suomen talous- ja työllisyyskasvun näkökulmasta”, Andersson toteaa.

”Suurimmat hyötyjät eivät siis ole [ainoastaan] turkulaiset, vaan kaikki, jotka asuvat Etelä-Suomen työssäkäyntialueella. Matkat lyhenevät, asuntorakentaminen vauhdittuu”, hän päättää.

LUE MYÖS: ”Onko sdp nostamassa tavallisten suomalaisten ruokalaskua?” – Kaikkonen ihmettelee Antti Rinteen kannanottoja