Sdp:n johto on kiirehtinyt oikomaan uutisointia siitä, että puolue haluaisi jäädyttää Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan valmistelun. Antti Rinteen mukaan sdp on sitoutunut tunnin junaan, mutta Sipilän hallituksen ratayhtiöitä puolue ei edistäisi.

Tunnin juna Tampereelle on yksi ratahankkeista, joita Sipilän hallitus ja liikenneministeri Anne Berner (kesk) halusivat edistää perustamillaan ratayhtiöillä eli Pohjolan Rautatiet -konsernilla. Hankeyhtiöiden kehitystyö jouduttiin kuitenkin osin jäädyttämään, kun hallitus muuttui toimitusministeristöksi.

LUE MYÖS: ”Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa” – Sdplle kova ryöpytys ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerilta

”Olen ihan tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon. Mielestäni se olisi mahdollistanut sen, että julkista omaisuutta siirtyy bisneksen teon puolelle”, Rinne sanoi STT:lle.

LUE LISÄÄ: Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

Tamperelainen Aamulehti otsikoi lausunnon perusteella, että Rinne haluaa tunnin junan jäihin. Rinne nostaa haastattelussa tärkeimpinä ratahankkeina esiin Helsingin Pisararadan sekä Kouvolan ja Kotkan välisen hankkeen.

Rinne ja sdp:n tamperelainen varapuheenjohtaja Sanna Marin kiirehtivät korjaamaan otsikon luomaa käsitystä.

”‏Aamulehdessä täysin virheellinen otsikko. Sdp kannattaa pääradan kehittämistä ja tunnin junaa. Sdp ei kannata Bernerin mallista yhtiökuviota”, Rinne selventää tarkoittamaansa viestiä Twitterissä.

”SDP on sitoutunut pääradan ja muiden keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen. Ei tästä ole kahta sanaa”, Marin kirjoittaa.

Moni tamperelainen poliitikko oli ehtinyt hämmästellä Rinteen suhtautumista tunnin junaan. Muun muassa keskustan Jouni Ovaska syytti, että ”‏demarit hylkäsivät Tampereen”‏. Toisaalta tamperelainen vihreä kansanedustaja Olli-Poika Parviainen huomauttaa Rinteen oikomisen jälkeenkin, että hallituksen kaatuminen kaikesta huolimatta pysäytti myös Tampereen tunnin junan valmistelun.

”Tunnin junan valmistelun viivästyminen hallituksen hajoamisesta johtuen on todella ikävää. Asiaan palattava viipymättä vaalien jälkeen”, Parviainen kirjoittaa Twitterissä.

Myös Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Iiris Suomela (vihr) kyseenalaistaa Rinteen ratahankkeille asettaman tärkeysjärjestyksen.

”Jutussa Rinne nostaa esiin pisararadan ja Kotkan mutta ei ainuttakaan panostusta päärataan. Missä ovat SDP:n prioriteetit”, hän kysyy.

Alle aiheeseen liittyviä poliitikkojen Twitter-viestejä. Juttu jatkuu twiittien alla.

Ratayhtiöt perustettiin, jotta ratahankkeisiin saataisiin budjettirahoituksen ulkopuolista pääomaa niin kaupungeilta ja kunnilta kuin sijoittajiltakin. Ilman uudenlaisia rahoitusjärjestelyjä ratahankkeiden toteuttaminen ei ole mahdollista, Berner on perustellut yhtiömallia.

Rinne ei tarjoa STT:n haastattelussa ratkaisuja rahoitusongelmaan. Sen hän toteaa, että ”velkaraha on yksi, mitä joudumme käyttämään”.

LUE LISÄÄ: Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee