Keskustalainen toimitusministeristön asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen panostaisi raideliikenteessä Helsingin keskustaan asti ulottuvaan Lentorataan.

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne nosti hiljattain esiin tärkeimpinä ratahankkeina Pisararadan sekä Kouvolan ja Kotkan välisen hankkeen. Rinne on myös tarkentanut, että sdp kannattaa myös pääradan kehittämistä ja tunnin junaa. LUE LISÄÄ: Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

”Pisararadan suunnitelma on vanhentunut. Sen tilalle tarvitaan kestävä ja edullisempi vaihtoehto”, Tiilikainen kirjoittaa blogissaan.

Lue Tiilikaisen blogi Puheenvuorosta!

”Erityisesti Antti Rinteen hellimä vanha suunnitelma tulisi aivan liian kalliiksi veronmaksajille. Yli miljardin lyöminen kiinni isoon investointihankkeeseen vanhoilla tiedoilla ei ole järkevää taloudenpitoa. Siksi kannattaa selvittää myös muut vaihtoehdot ja mahdollisuudet niiden rahoittamiseksi”, Tiilikainen jatkaa.

Pisararadan hintalapuksi arvioidaan 1,5 miljardia euroa. Valtiovarainministerinä ollessaan Antti Rinne yritti edistää Pisararataa budjetin kautta, mutta samassa hallituksessa ollut kokoomus asettui vastahankaan.

Tiilikainen ehdottaa sen sijaan Lentorataan panostamista.

”Kestävä vaihtoehto voisi olla pääradan laittaminen kuntoon ja suunnitellun lentoradan jatkaminen maan alla Helsingin keskustaan asti (Pasila on ollut päätepysäkki aiemmissa suunnitelmissa)”, Tiilikainen kirjoittaa.

”Lentorata mahdollistaisi vaihdottoman yhteyden maakunnista suoraan lentoasemalle sekä nopean yhteyden Helsingin keskustasta lentoasemalle esimerkiksi Tukholman tai Lontoon tapaan. Näin olisi mahdollista myös ratkaista päärataan liittyvä kapasiteettiongelma vapauttamalla pääradan välityskykyä Helsinkiin saakka ja vähentää siten liikenteen häiriöherkkyyttä”, hän perustelee.

LUE MYÖS:

Li Andersson: Raideyhtiömalli voi olla järkevä

Vihreät haluaa 3 ”tunnin junaa” – Hintalappu kovat 10 mrd.€