Myyjän on kerrottava kosketusnäytöllisen älypuhelimen ostoa harkitsevalle asiakkaalle pakkasrajoituksista ennen kuin kauppa voidaan lyödä lukkoon.

Kuluttaja-asiamies perehtyi älypuhelinten pakkaskestävyyteen sen jälkeen, kun Applen iPhone-puhelimen ongelmat Suomen talvessa tulivat julkisuuteen viime vuonna.

Apple piti takuuehtonaan sitä, että puhelinta ei saa käyttää pakkassäässä eli alle 0 celsiusasteen lämpötilassa. Ehto oli kirjattu kyllä iPhonen käyttöohjeisiin, mutta sitä ei korostettu Apple-myyjien myyntipuheessa.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Suomessa pakkasraja on olennainen tuotetieto, joka täytyy kertoa kuluttajalle ennen ostopäätöksen tekoa. Suomalaisten ei siis voida olettaa ymmärtävän, ettei älypuhelinta saisi lainkaan käyttää pakkasessa.

Vaikka kuluttaja-asiamiehen huomio osuu yksilöidysti Applen tuotteeseen, koskee se myös muita kosketusnäytöllisiä älypuhelimia.

Apple oli kuluttaja-asioissa tapetilla viimeksi vuodenvaihteessa, kun sen AppleCare-vakuutuksen markkinointi ei korostanut riittävästi myyjän virhevastuuta.

Tuolloin Italian markkinaoikeus määräsi Applen jälleenmyyntiketjulle satojen tuhansien eurojen uhkasakon. Yhtiö muutti markkinointiaan uhkasakon jälkeen myös Suomessa.