SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen sanoo Uudelle Suomelle, että suomalaisille on jätetty kertomatta totuus hallituksen liikenteen päästötavoitteiden mittaluokasta.

Hievanen muistuttaa, että Suomen on vähennettävä liikenteen päästöjä lähes 50 prosenttia jo seuraavan 15 vuoden aikana.

– Tavoite on kova ja kansalaisille ei ole kerrottu totuutta siitä, mitä siitä seuraa, Hievanen sanoo.

– Mitä aikaisemmin toimenpiteisiin ryhdytään, sitä lievempiä vaikutukset ovat. Nyt lykätään vaikeita poliittisia päätöksiä. Riskinä on, että jos tässä viivytellään, joudutaan myöhemmin tekemään rajuja toimenpiteitä, Hievanen varoittaa.

Hallituksen selonteossa kansallisesta energia- ja ilmastostrategiasta sanotaan näin:

– Liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2030 mennessä noin 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Päästövähennystoimenpiteet kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin.

Hallitus on korostanut energia- ja ilmastostrategiassaan erityisesti biopolttoaineita, mutta myös sähköautoilua halutaan lisätä. Hievasen mukaan todellisuus on se, että tämä eri riitä.

– Hinnoittelulla joudutaan vaikuttamaan ihmisten liikennekäyttäytymiseen. Näitä ratkaisuja poliitikot eivät pääse karkuun, Hievanen sanoo.

Hän toteaa, että hinnoittelukeinoja on monenlaisia. Ehkä perinteisin on polttoaineen verotus, johon poliitikot ovatkin puuttuneet. Hievasen mielestä se on siinä mielessä huono keino, että se on epätasa-arvoinen syrjäseuduilla asuville, jotka eivät voi valita joukkoliikennettä auton sijaan.

– Toinen vaihtoehto on ruuhkamaksut kaupunkialueilla, Hievanen sanoo.

Hän toteaa, että kansainvälisesti kokemukset ruuhkamaksuista ovat olleet positiivisia ja niiden seurauksena joukkoliikenteen laatu on parantunut.

– Kolmas keino on kilometripohjainen liikenteen maksu, jota [liikenneministeri Anne] Berner [kesk.] esitti. Uskon, että sellainen tulee jossain vaiheessa. Sellainen on edessä, Hievanen sanoo.

Jo Jorma Ollilan työryhmä esitti aikoinaan satelliittipaikannukseen perustuvaa maksua. Ehdotus on saanut runsaasti kritiikkiä. Hievainen kuitenkin huomauttaa, että paikannukseen perustuva maksu mahdollistaa joustavan hinnoittelun: esimerkiksi ruuhka-aikaan ajava maksaa enemmän, mutta jos ajoaan voi viivyttää muutamalla tunnilla, liikkuminen tulee halvemmaksi.

– Mutta olivatpa keinot mitä tahansa, vaikutus on se, että paljon ajava, suuripäästöisellä autolla ajava tulee maksamaan selvästi enemmän [liikkumisestaan] kuin muut. Nämä ovat vaikeita asioita, joita ei haluta sanoa ääneen, Hievanen kiteyttää.

Hievanen toivoo, että Bernerin kaatuneen liikenneselvityksen seurauksena perustettu parlamentaarinen työryhmä saa aikaan ratkaisuja keinoista vähentää liikenteen päästöjä. Kun työryhmässä ovat mukana kaikki eduskuntapuolueet, hallitus-oppositio-jaosta voidaan päästä vastuullisiin päätöksiin, Hievanen toivoo.

Hievasen mielestä liikenteen päästövähennyskeinot ovat jopa ”isompi ja akuutimpi asia” kuin teiden korjausvelka, jota parlamentaarinen työryhmä niin ikään ratkoo.

Lue myös:

”Matto vedettiin Bernerin alta heti – kokoomus ja perussuomalaiset hyötyvät”

Näkökulma: Berner-sotku kilpistyy perustavanlaatuiseen asiaan

Välitön palautevyöry Bernerin selvityksestä – kansalaiset kriittisinä

Puolustus autoilijoiden seurannalle: ”Tietoturvaongelma olisi häviävän pieni, mutta monelle tekosyy”

Kaikki uutiset Bernerin liikenne-esityksestä täällä.