Suomalaisten autokorjaamoiden asiakaspalvelussa on selvästikin parantamisen varaa. Tämä käy ilmi kyselytutkimuksesta.

Suomalaisia ärsyttää autohuollossa eniten se, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon. Myös epäselvä hinnoittelu, ylimielinen asiakaspalvelu ja pitkät jonotusajat ottavat päähän.

- Suuri osa suomalaisautoilijoita hiertävistä asioista liittyy asiakaspalveluun ja -viestintään. Korjaamon kannattaa aina olla kiinnostunut myös asiakkaasta, eikä vain hänen autostaan, painottaa Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Tuomas Mustakallio.

Ärsyttävimmät asiat autohuollossa

Lähes 50 prosenttia vastaajista ärsytti se, että vikaa ei saada kerralla kuntoon. Epäselvä hinnoittelu ärsytti 40 prosenttia vastaajista. Ylimielinen asiakaspalvelu ärsytti 36 prosenttia vastaajista. 33 prosenttia vastaajista ärsytti se, että mahdollisista lisäkuluista ei ole kerrottu. Pitkät jonotusajat huoltoon ärsytti 24 prosenttia vastaajista. Pitkät jonotusajat ärsyttävät miehiä enemmän kuin naisia: 17 % miehistä ja vain 8 % naisista valitsi pitkät jonotusajat ärsyttävimmäksi asiaksi autohuollossa.

Onko apua älypalvelusta?

Parantaakohan automaattinen älypalvelu autohuoltojen ja asiakkaiden välisiä suhteita. Ainakin Autoasi-ketju aikoo ottaa käyttöön älyautopalvelun, joka yhdistää autoilijan, auton, huoltopalvelut ja ajamisen tietopalvelut yhteen sovellukseen.

Palvelu perustuu siihen, että autoon kytkettävä lähetin on yhteydessä pilvipalveluohjelmistoon sekä Autoasi-korjaamoon.

Älyautopalvelun ominaisuuksia

Järjestelmän avulla Autoasi näkee vikakoodit välittömästi ja neuvoo tämän jälkeen autoilijaa tarvittaviin toimiin ilman korjaamokäyntiä. Lisäksi Autoasi ja autoilija pystyvät seuraamaan sovelluksesta auton huoltotarpeita, ja autoilija saa muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta tai katsastuksesta automaattisesti. Autoilijan palvelunäkymään tullaan ensi vaiheessa yhdistämään tiepalvelu ja ajoneuvon hätäpuhelujärjestelmä. Paikkatieto tulee järjestelmästä suoraan, joten hädän hetkellä autoilija saa avun älypuhelimen napin painalluksella. Palvelun avulla muodostuu auton tarina, jossa yhdistyy auton huoltohistoria, katsastustiedot ja ajotapahistoria. Näistä tiedoista on apua esimerkiksi autoa myytäessä. Auton omistaja itse määrittää, mitä tietoja kerätään. Ajotapa: Autoilija saa ajotavastaan palautetta, jonka avulla hän voi muuttaa ajotapaansa turvallisemmaksi ja edullisemmaksi sekä ympäristöystävällisemmäksi. Autoilija voisäästää polttoainetta jopa litran satasella. Jatkossa autoilija voi toimia myös vakuutuskumppanien kanssa ja vaikuttaa turvallisella ajotavalla vakuutusmaksuihinsa. Automaattisen ajopäiväkirjan avulla kuljettaja pystyy tekemään myös matkalaskut. Tiesää ja tien kunto: Autoilija näkee matkansa ajo-olosuhteet ja pystyy varautumaan niihin.

Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2014 markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat autoilevat suomalaiset, joista 97 prosentilla oli oma auto ja 3 prosentilla työsuhdeauto. Tutkimukseen vastasi 1000 vastaajaa ja lähtöotos oli kansallisesti edustava.