Asiakkaan mielestä ennen aikojaan katkenneesta jakohihnasta alkanut oikeudenkäyntijupakka on tullut maksamaan jo noin 133 000 euroa.

Hurjaksi paisunut summa alkoi kasaantua vuonna 2014, kun asiakkaan vuonna 2012 ostamasta ja 50 000 kilometriä ajetusta Nissan NV 200 -pakettiautosta katkesi jakohihna.

Asiakkaan näkemyksen mukaan hihnan olisi pitänyt kestää tehtaan ilmoittamat 150 000 kilometriä tai kuusi vuotta.

Käytettynä ostetun auton myyjäliike korvasikin 6000 euron remontista 2000 euroa. Omistaja itse maksoi 2000 euroa ja vaati 2000 euroa maahantuojalta Nissan Nordic Europe Oy:ltä, kuluttajansuojalakiin vedoten.

Maahantuoja kiisti kanteen huolto-ohjelman laiminlyöntiin ja käytetyn auton jälleenmyyntiketjun katkeamiseen vedoten, ja vaati kanteen hylkäämistä sekä lopulta 72 000 euron oikeudenkäyntikuluja käräjäoikeudenkäynnin jälkeen.

Maahantuoja esitti sovittelevansa asiaa korvaamalla vaaditut 2000 euroa, sekä 10 000 euroa oikeudenkäyntikuluja, mihin kantaja ei suostunut.

Oikeudenkäynnit kulminoituivat lopuksi velvoiteoikeuden asiantuntijalausuntoon, jonka mukaan kuluttajansuojalain edellyttämä maahantuojan vastuu ei ulotu autoon, joka on ostettu myöhemmin käytettynä kolmannelta osapuolelta, vaan ainoastaan ensimmäiseen kauppaan.

Kantajan tyytymättömyys päätökseen ja asian vieminen hovioikeuteen ei muuttanut tuomiota, mutta lisäsi oikeudenkäyntikuluja.

Kantaja haki korvausalennusta yksityishenkilönä, minkä tuomioistuin eväsi, koska massiiviseksi paisuneeseen jupakkaan oikeudenkäyntiprosessin avustajaksi oli sitoutunut myös Autoalan Keskusliitto ry.

Asiasta ensimmäisenä kertoivat Ilta-Sanomat ja Helsingin Uutiset.

Jupakka voi jatkua mahdollisen valitusluvan myötä vielä korkeimmassa oikeudessa.