Koeajoauto maksaa runsaat 42 000 euroa.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Etupenkkien säätövara on riittävä.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Kuljettajan paikalla jaksaa pidemmänkin matkan.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Katossa oleva "keskikonsoli" jakaa etupuolen kahteen "ohjaamoon". Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Keskikonsolissa on muun muassa ikkunoiden kytkimet.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
DS haluaa varmaan analogisen kellon avulla korostaa merkin luksusmaisuutta.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Takaluukussa on pieni spoileri.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
DS 5 -mallin saa kolmella moottorilla. Kuvassa 180-hevosvoimainen diesel.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Polttoaine- ja lämpömittarit on integroitu nopeusmittarin ympyrään.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Autossa ei ole varapyörää. Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Tavaratila on riittävän iso normaaliin käyttöön.Kuva: Clas von Bell / Autotoday
Takapenkillä kaksi aikuista istuu mukavasti.Kuva: Clas von Bell / Autotoday

Citroën on eriyttänyt DS-mallistonsa omaksi merkikseen. Otimme koeajoon DS 5 -mallin, joka käytännössä on hieman ehostettu aikaisemmin Citroën DS 5 -nimellä markkinoitu malli.

DS 5 -perheessä on tarjolla neljä eri mallia ja kolme moottoria. Dieseleistä on tarjolla 120- ja 180-hevosvoimaiset mallit, bensiinimallista 165-hevosvoimainen. Ainoastaan perusmallissa on manuaalivaihteisto.

Koeajoauton dieselmoottorissa on tehoa 180 hevosvoimaa.

DS 5 -mallin markkinointimateriaaleissa puhutaan suihkukonemaisesta ohjaamosta, mitä se kyllä todellisuudessa jopa hieman muistuttaakin. Osittain sen takia, että pää on pituussuunnassa kulkevan kattokonsolin ja ulkoreunan välisessä "kuomussa".

"Suihkukonemainen tunnelma" tulee valitettavasti myös siitä, että ohjaamo on melko ahdas. Se vielä korostuu kokomustan sisustuksen takia.

Koeajoautossa oli osanahkaverhoilu. Lisävarusteena saatava semianiliininahasta valmistettu sisusta ruskeana tai punaisena piristäisi ohjaamoa huomattavasti, mutta hintaa sille tulee kyllä varsin suolaiset 4 800 euroa.

Edullisimmillaan nahkaistuimet saa runsaalla 2 600 eurolla. Tällöin vaihtoehtoina on vain musta tai harmaa ja tyyriimpien nahkaverhoilujen DS-kielellä "kellon ranneketta muistuttavasta" ulkonäöstä pitää luopua.

Taustapeili on varsin alhaalla ja edessä, mikä ajoittain hankaloittaa esimerkiksi liikennevalojen ja kylttien näkemistä. Asiaa ei auta korkea ja hieman tila-automainen ajoasento. Mielellään istuimia pudottaisi hivenen alemmaksi.

Perinteinen jousitus

PSA on luopunut kokonaan kaasunestejousituksen käytöstä, ja DS 5:n jousitus onkin toteutettu varsin perinteisillä ZF:n valmistamilla iskareilla.

Mukavuudessa ei sinänsä ole moitittavaa, mutta kaasunestejousituksen tasolle ei päästä oikein missään tilanteessa. Jousitus vaikuttaa siltä ettei osattu päättää tehdäänkö mukava vai urheilullinen jousitus, joten päädyttiin kompromissiin, joka ei ole oikein erityisen hyvä kummassakaan, mutta keskimäärin ihan ok.

Stereon äänenlaatu on muuten ihan kelvollisella tasolla, mutta rekisterin alapää jää auttamatta veltoksi kun vauhti nousee. 850 eurolla saa Denon-brändätyn paremman äänentoistojärjestelmän.

Auton kokonaishinta ilman lisävarusteita nousee melkein 42 500 euroon. DS 5 -perheen perusmallin hinta on runsaat 33 500 euroa.

Katso tästä muut koeajot.

************************************Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.************************************Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.