Uuden Passatin tunnistaa helposti Passatiksi. Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Koko kojelaudan leveydellä kulkevat suorat koristelistat ilmastointikanavineen tuovat tuulahduksen retrohenkisyyttä. Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Kojelaudan keskellä on iso näyttö.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Osa toiminnoista hoidetaan ratin näppäimillä. Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Päiväajovalot ovat toteutettu ledeillä.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Alusta on saanut huomattavasti enemmän jäykkyyttä ja kovuutta.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Passatissa on kaksialueilmastointi.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Harvinaista herkkua, viisarikello.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Auton akseliväli on edellisestä versiosta kasvanut 79 milliä.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Takapenkillä on hyvä tilat kahdelle aikuiselle.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Farmari-malli on hyvä vaihtoehto perhekäyttöön.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday
Tavaratilan koko takapenkkien selkänojat ylhäällä on 650 litraa.Kuva: Antti Järveläinen / Autotoday

Euroopan myydyin keskikokoluokan automalli ja yksi Suomen automarkkinoiden suosituimmista perhefarmareista, Volkswagen Passat, on uudistunut täysin niin sisältä, ulkoa kuin tekniikaltaankin.

Uusi kahdeksannen sukupolven Passat on ottanut askeleen kohti premium-luokan kilpailijoitaan.

Tunnistaa hyvin Passatiksi

Nopealla silmäyksellä uuden Passatin tunnistaa hyvin Passatiksi, mutta ulkomuoto on kokenut suuren muutoksen edeltävään malliin. Leveys on kasvanut vain 12 millimetriä, vaikka korin muotoja ja etenkin etumaskia katsomalla voisi veikata suurempiakin lukuja. Auton etumaskia koristaa koko leveydeltään krominen etusäleikkö etuvaloineen.

Ohjaamossa jatkuu tyylikäs ilme ja koko kojelaudan leveydellä kulkevat suorat koristelistat ilmastointikanavineen tuovat tuulahduksen retrohenkisyyttä. Ohjaamon rauhallisuutta lisää keskeltä kojelautaa löytyvä ja jopa Rolls-Royceista tuttu viisarikello.

Hallintalaitteet ja napit on sijoitettu ohjaamoon yksinkertaisesti ja selkeästi käden ulottuville. Nappien määrää vähentää myös hienosti toimiva kosketusnäyttö.

Auton sivuprofiilista erottaa entistä voimakkaammin piirretyn kylkiviivan, joka jatkaa samoilla linjoilla auton etumaskin kanssa. Sivuprofiilista kuitenkin suurimman huomion vie jopa 79 millimetriä kasvanut akseliväli.

Auto näyttää silmämääräisesti edeltäjää pidemmältä, mutta todellisuudessa auto on lyhentynyt muutamalla millimetrillä.

Painonpudotusta on tullut keskimäärin noin 80 kiloa, josta puolet on uudistuneen moottorimalliston ansiota. Painonpudotus ja etenkin selvästi kasvanut akseliväli parantavat ajovakautta.

Kovempi alusta

Alusta on saanut huomattavasti enemmän jäykkyyttä ja kovuutta. Alustan kovuus saattaa jopa häiritä pehmeämmän kyydin arvostajia, mutta nyt alustasta löytyy hyvin luonnetta hieman reippaammallekin mutkapätkälle.

Alustan kanssa yhtä urheilullista arvosanaa ei pysty antamaan ohjaustuntumasta. Keskialueen tunnottomuutta esiintyy, mutta se toisaalta hillitsee myös kuljettajan liikoja menohaluja ja muistuttaa kuljettajaa perheauto-statuksestaan.

Moottorivalikoimasta on valittavissa näin aluksi kaksi bensiini- ja neljä dieselmoottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottorit ovat 1,4-litraisia ja hevosvoimia on tarjolla joko 125 tai 150. Ilmoitettujen polttoaineenkulutuslukemien mukaan ja aktiivisen sylinterin lepuutustekniikan ansiosta tämän 150 hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhdistetty kulutus on 4,9 l/100 km.

Dieselmoottoreista 1,6-litrainen tuottaa 120 hevosvoimaa ja kolme muuta 2,0-litraista moottoria tuottavat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Koeajoautossa ollut 150 hevosvoimainen ja 340 newtonmetrin maksimiväännön omaava dieselmoottori oli varsin riittävä ja puhdikas.

Maksimivääntö on käytössä 1750 kierroksesta ylöspäin. Turbon toiminnan todella huomasi ja välillä se tuntui hieman liiankin repivältä. Auton luonteelle olisi sopinut hieman hienostuneempi toimintamalli.

Koeajoautossa ollut käsivaihteisto ei ollut huono, mutta ehdottomasti olisi toivonut, auton luonteen huomioiden, kuusivaihteista DSG-automaattivaihteistoa moottorin kaveriksi.

Koeajopätkillä maantiellä talvirajoituksilla päästiin 4,2 litran lukemiin ja kaupungissa vajaan kuuden litran kulutukseen. Kaikki Passatiin saatavilla olevat moottorit täyttävät EU6-päästöluokkavaatimukset.

Varusteita lisäämään auton laatuvaikutelmaa

Uusi Passat palvelee tilojen puolesta monenlaista käyttöä. Matkustajille riittää erittäin hyvin jalkatilaa niin edessä kuin takanakin. Koeajoauton Comfortline-varustetasossa vakiona tulevissa ErgoComfort-istuimissa viihtyy erittäin hyvin pidemmänkin matkan. Sähköisesti säätyvässä istuimessa riittää hyvin säätövaraa erikokoisille kuljettajille.

Passatiin on valittavissa kolme lisävarustepakettia, Trendline, Comfortline ja Highline. Reilun tuhannen euron Trandline-varustetaso tuo mukanaan muun muassa vakionopeudensäätimen, bluetooth-matkapuhelinvalmiuden sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Comfortline lisää auton varustelua muun muassa automaatti-ilmastoinnin ja ErgoComfort-istuimien osalta. Kattavimmassa Highline-varustetasossa tulee edellä mainittujen varusteiden lisäksi paljon auton ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä, joilla saa nostettua autoa ulkoisesti lähemmäs premium-luokan kilpailijoita. Lisävarustelista uuteen Passatiin on erittäin kattava.

Vaihtoehto myös taksikäyttöön

Tavaratilan vetoisuus on kiitettävät 650 litraa. Hyvän lähes yhtä syvän kuin leveän muotoilun ansiosta tavaraa saa kuljetettua hyvin niin lapsiperhe- kuin taksikäytössä.

Maksimimassa jarruin varustetulle perävaunulle ja koeajoauton 150 hevosvoimaiselle moottorille on 2 000 kiloa, ja nelivetoisuus nostaa dieselin yhteydessä massan 2 200 kiloon. Comfortline ja Highline -varustetasojen yhteydessä on autoon myös saatavilla perävaunun peruutusavustin.

Uusi Passat on saanut paljon huomiota mediassa ja kerännyt erinäisiä palkintoja ja titteleitä – eikä syyttä, kohentunut laatuvaikutelma on aistittavissa autosta jo ulkoa käsin. Passatia voisi pitää nyt jonkinlaisena välimallina premium-luokan ja niin sanottujen normaalien automallien välillä, olematta kuitenkaan mikään väliinputoaja.

Tämän puolesta puhuu myös uuden Passatin hinta, jonka alkaen-hinta Trendline-varustetasolla on vajaa 27 000 euroa.

Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 TDI 110 kW BlueMotion Technology

Suurin teho: 110 kW / 150 hv.

Suurin vääntö: 340 Nm / 1750-3000 rpm.

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,9 s.

Omamassa: 1505 kg.

Yhdistetty kulutus: 4,1 l/100km.

Lähtöhinta: 26 980 € (Trendline 1,4 TSI 92 kW BlueMotion Technology)

Koeajoauto: 42 233 €

Lue myös: Passat on nyt kiistatta Vuoden auto Suomessa

Lue myös: Uuteen Passat-perheeseen lisää nelivetomalleja

Lue myös: Vuoden Auto 2015 -valinta on kiistaton

Lue myös: Autotoday testasi: "Äijäauto" VW Amarok

Lue myös: Autotoday tutustui: Uusi Volkswagen Touareg

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.