Keskustassa ihmetellään hallituskumppani kokoomuksen ministerin Kai Mykkäsen puheita auto- ja ajoneuvoveroista Ylen A-studiossa keskiviikkoiltana.

Sisäministeri Mykkänen ja sdp:n Sanna Marin vastasivat ohjelmassa nuorten ilmastokysymyksiin. Heiltä kysyttiin myös autoveron tulevaisuudesta – ja miljardin sillä kerätyn veroeuron – siinä vaiheessa, kun autot muuttuvat yhä vähäpäästöisemmiksi. Autovero perustuu ajoneuvon mitattuihin päästöihin, ja sitä painotettaneen jatkossa yhä enemmän korkeapäästöisiin autoihin.

”Siinä vaiheessa, kun verotuotot laskevat, täytyy muulla tavalla verottaa kuluttamista”, Mykkänen totesi korostaen, että autokannan päästöjen vähentyminen on positiivinen haaste.

Toimittaja kysyi, tarkoittaako tämä siis lisää haittaveroja.

”Haittaveroihin lisää veroprosentteja – se koskee niin autoveroa kuin ajoneuvoveroa”, Mykkänen vahvisti.

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen ihmettelee, eikö Mykkäsen linjaus ole ristiriidassa kokoomuksen aiemman puolueena asetetun tavoitteen kanssa. Kokoomus on linjannut, että se haluaisi poistaa autoveron kokonaan ja painottaa auton hankinnan sijaan päästöjen verotusta. Lue tarkemmin: Kokoomus lopettaisi autoveron kokonaan – ”Siirrytään auton hankinnan verotuksesta päästöjen verotukseen”

”Eilen Mykkänen linjasi ylellä, että autoveroa nostetaan. Aiemmin pj. Orpo on linjannut, että autovero poistetaan. Kumpaako kokoomus tavoittelee”, Pirkkalainen kysyy Twitterissä hallituskumppanilta.

Myös kuntaministeri Anu Vehviläisen (kesk) erityisavustaja Tuomas Vanhanen tarttui hallituskumppanin edustajan sanoihin.

”Autovero poistettava. Autoveroa korotettava. Yksi puolue, kaksi päinvastaista tavoitetta. Kansalaisia kiinnostaa, että kumpaan suuntaan kokoomuksen rattaat menevät vaalien jälkeen. Kumpi linja pätee”, hän kirjoittaa Twitterissä.

Tavoite autoveron poistamisesta löytyy kokoomuksen alkuvuonna julkistetusta ilmasto- ja ympäristöohjelmasta. Ohjelman valmistelua johtanut sisäministeri Mykkänen korosti Uudelle Suomelle, että puolueen tavoitteena on siirtää liikenteen verotusta päästöjen verottamiseen siten, että vuonna 2030 autoveroa ei enää kerättäisi. Lue lisää: Kokoomus tähtää 959 milj.€:n autoveron kuoppaamiseen – Nousisiko bensavero, Kai Mykkänen?

Mykkänen aiemmin: Tulevalla vaalikaudella autoveron alennus?

Mykkänen linjasi tuolloin Uuden Suomen haastattelussa suunnan olevan lähitulevaisuudessa se, että autoveroa lasketaan erityisesti keskipäästöjä matalammilta autoilta ja vastaavasti ”ajoneuvovero, polttoainevero hiilidioksidikomponenttia painottaen” nostetaan nykyistä korkeammaksi.

Mykkänen väläytti myös, että jos ja kun kokoomus tavoittelee autoveron poistamista viimeistään vuonna 2030, voisi tulevalla vaalikaudella edessä kuitenkin olla autoveron laskeminen.

”Jos tällä vaalikaudella on alennettu autoveroa ja polttoaineverotukseen tehty pieniä korotuksia, niin saman tyyppinen suunta on, jota pyritään pitämään”, Mykkänen hahmotteli.

Mykkänen vastasi Pirkkalaiselle

Kai Mykkänen on vastannut keskustalaisten arvosteluun Twitterissä. Hänen mukaansa hallituskumppanin edustajat väärinymmärtävät hänen lausuntoaan.

”Nimenomaan viittaan, että liikenteen verotuoton [on] luonnollista laskea saasteiden vähetessä. Saastuttamisen vero-ohjaus vahvistuu etenemällä autoveron poistossa vähäpäästöiset edellä ja jyrkentämällä päästöportaita käytön veroissa”, Mykkänen selittää lausuntoaan.

Alla muut uutiseen liittyvät Twitter-viestit.