Seitsemän vuosikymmenen ajan Beaujolais nouveau on ilmestynyt markkinoille marraskuun 3. torstaina. Nyt sitä saa myös roseena. Jo viime vuonna Ranskassa ja Japanissa viinisadon uutukaista pääsi salaisesti maistamaan vaaleanpunaisena.

Vuoden 2007 Beaujolais nouveuta on roseeksi pullotettu 400 000 pullon verran. Se on vain pieni puronen uuden beaujolais’n kokonaismarkkinoista, jotka ovat 50 miljoonaa pulloa. Näistä Japaniin on toimitettu peräti 11 miljoonaa pulloa.

Japanilaiset saavat maksaa tämän vuoden sadon laadusta kertovasta punaviinistä viitisentoista euroa pullolta, Yhdysvalloissa rikotaan ensimmäisen kerran kymmenen dollarin hintaraja beaujolais-pullolliselta. Ranskassa rose-beaujolais’lle haetaan uusia kuluttajaryhmiä naisista ja nuorista. Vahvan euron vuoksi tämän vuoden beaujolais–vienti on arviolta viidenneksen pienempi kuin vuonna 2006.

Vuoden 2007 viinisadosta on määrällisesti tulossa Ranskassa pienempi kuin edellisvuosina, mutta niin Beaujolais nouveaun kuin muidenkin vin primeurien makutestit kielivät hyvästä, jopa erinomaisesta viinivuodesta. Maistajien kuvaukset ovat suurimmaksi osaksi alkaneet hedelmäisyyden korostamisella – eleganssia ja aromien voimakkuutta unohtamatta.

Brittiostajia kosiskelleet karamellinmakeat beaujolais-vuodet alkavat olla takanapäin ja uuden viinin asema muunakin kuin vain syksyn yhtenä traditionaalisena juhlapäivänä on vankentumassa. Beaujolais nouveaun maistiaisia vietetään kaikkiaan 110 maassa.

Gamay–rypäleestä Burgundin AOC–tiloilla valmistettu Beaujolais nouveau on koko viikonlopun ajan bistrojen ja baarien houkuttimena erityisesti Pariisissa, Lyonissa ja kotikaupungissaan Beaujeu’ssa. Muiden alueiden vin primeurien parissa on viinivuoden vaiheista mielipiteitä vaihdettu Ranskassa jo lokakuun kolmannesta torstaista lähtien. ”Maltillisesti”, kuten alkoholipitoisten juomien mainonnassa Galliassa on kerrottava.