Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV ei Kauppalehden mukaan ota tutkittavakseen polttoainekaupan hintasotaa, jossa itsenäiset bensiinikauppiaat ovat joutuneet alakynteen öljy-yhtiöiden hinnoittelussa.

Suomen Bensiinikauppiaiden liitto pyysi virastoa selvittämään, käyttääkö ABC-ketju väärin määräävää markkina-asemaansa, kun se myy bensiiniä alle omakustannushintojen. ABC:llä on yli 30 prosentin markkinaosuus bensiinin myynnissä ja Nesteellä dieselin myynnissä.

–Kysyimme Kilpailuvirastolta, onko polttonestekauppa päivittäistavarakauppaa, jota koskee 30 prosentin määräävän markkina-aseman määritelmä. KKV:n mukaan se ei ole päivittäistavarakauppaa, sanoo Bensiinikauppiaiden liiton toimitusjohtaja Mika Hokkanen.

Polttoainekaupassa on vallinnut kova hintasota talvesta lähtien. Isot öljy-yhtiöt ovat myyneet omassa vähittäiskaupassaan bensiiniä alle tukkuhintojen, joilla ne myyvät nestettä itsenäisille bensiinikauppiaille.

–ABC oli aloitteentekijä, he laskivat pumppuhinnat tosi matalalle kun he siirtyivät prosenttipohjaisesta senttipohjaiseen bonusjärjestelmään. Öljy-yhtiöt vastasivat siihen kevään mittaan, ja omistajakauppiaat putosivat kilpailusta pois. Kun hinnat menivät alle ostohintojen, oli mahdotonta pysyä kilpailussa mukana, Hokkanen kertoo.

Yrittäjäkauppiaita on Hokkasen mukaan kaikkien lippujen alla, Nesteellä, Teboililla, St1:llä ja SEO:lla. itsenäisten osuus on 15-20 prosenttia polttoaineen hinnoittelusta.

–Yrittäjän kannalta on iso ongelma, kun öljy-yhtiö toimii kauppiaalle tukkurina ja samaan aikaan vähittäiskauppiaana, Hokkanen korostaa.

Kovin hintakisa hellitti Hokkasen mukaan vähän, kun Bensiinikauppiaiden liitto vei asian KKV:n käsittelyyn.

–Nyt otamme happea ja mietimme uusia keinoja. Tämä on pitkäkestoinen ongelma, joka on kestänyt vuosia. ABC laski nyt hintoja bonusten muuttamisen takia.

KKV:n mukaan asiaan voi palata, jos kauppiaiden ostohintojen alitus on systemaattista. Se edellyttää, että dataa kerätään pitkältä ajalta.

–Olemme valmiita reagoimaan nopeastikin tarvittaessa", Hokkanen sanoo.

Lähde: Kauppalehti, Pirkko Tammilehto