Aalto-yliopiston viime viikolla julkistama taloustieteeseen perustuva ehdotus polttoainekaupan päästökiintiöistä sai tuoreeltaan paljon arvostelua. Myös monet ministerit kiirehtivät tyrmäämään ehdotuksen tuoreeltaan.

Kohupölyn laskeuduttua Energiateollisuuden toimitusjohtaja Jukka Leskelä esittää, että Aalto-yliopiston esittämä malli on syytä ottaa jatkovalmisteluun hallituksen asettaman liikenteen verotusta kehittävän työryhmän työssä.

Leskelän mielestä päästökiintiöjärjestelmä voisi olla hyvä ohjauskeino vaihtoehtoisten polttoaineiden osuuden kasvattamisessa.

”Jos ostettava kiintiö kohdennetaan päästettyyn hiilidioksidiyksikköön polttoainelitran sijasta, hintojen nousu ei ole kenellekään kohtuuton, vaan ohjaa valitsemaan vähäpäästöisempiä polttoaineita huoltoasemalla ja päästöttömiä ajoneuvoja autokaupassa”, Leskelä sanoo tiedotteen mukaan.

Hänestä Aalto-yliopiston tutkijoiden aloite olisi valtiolle edullinen tapa vähentää liikenteen päästöjä.

”Kuluttajalle se ei ole ihan ilmainen, sillä bensan ja dieselin hinnat nousisivat, mutta jos ylimääräiset maksut kohdennetaan oikein, nousu on paljon maltillisempaa kuin on luultu”, Leskelä sanoo.

Hän huomauttaa, että hiilineutraali liikenne on mahdollista vain luopumalla öljystä.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden kasvattaminen liikenteessä on tehokas tapa vähentää päästöjä. Fossiilisten öljyjen kasvihuonepäästöt ovat Suomessa selvästi suuremmat kuin kivihiilen, turpeen ja maakaasun yhteensä.

Syyskuussa rekisteröidyistä autoista 11,5 prosenttia liikkuu vaihtoehtoisella käyttövoimalla kuten sähköllä tai kaasulla.

LUE MYÖS: