–Avoimuus on hyvä juttu, mutta vielä parempi on vastuullisuus, sanoo Aalto-yliopiston markkinoinnin ja johtamisen professori Pekka Mattila viime viikon politiikkojen tavasta käsitellä autoverotusta, kertoo Kauppalehti.

Asian laittoi käyntiin liikenneministeri Anne Berner (kesk), joka esitteli viime viikolla ehdotuksen autoverotuksen muuttamisesta. Autokauppiaat huolestuivat heti kaupan hiljentymisestä. Myöhemmin valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) ilmoitti, että veromuutosta ei valmistella valtiovarainministeriössä ja kolmannen hallituspuolueen perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini tyrmäsi ehdotuksen autoilijoiden paikkaseurannasta.

Sunnuntaina Berner esitteli uuden ehdotuksen: 100 miljoonan euron tuen vuodeksi 2017 niille, jotka hankkivat vähäpäästöisen ajoneuvon. Aiemmin hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa oli hahmoteltu neljälle vuodelle jakautuvaa hankintatukea.

Ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa tosin Berner oli jo muotoillut, että aiemmin hahmoteltu tuki voisi olla käytettävissä jo tänä vuonna ja tänä vuonna tehtäville autokaupoille, jos ministeriön veroesitys etenee suunnitelmien mukaan. Tukipaketin määrä on Bernerin mukaan auki.

Mattilan mielestä on "hyvin harvinaista, että hallitus aiheuttaa spekulatiivisilla ja ilmeisen improvisoiduilla avauksillaan markkinahäiriöitä". Hänen mielestään "jatkuvuus ja ennakoitavuus ovat avaintekijöitä politiikan uskottavuudelle".

–Isoja muutoksia on tehty aikaisemminkin, mutta on aika poikkeuksellista, että ministerin tai ministeriön työehdotus muuttuu seitsemän päivän jaksossa näin monta kertaa.

Mattila huomauttaa, että on selvää, ettei ministeriön valmistelukoneisto toimi viikonloppuna täydellä teholla.

–Tämä kertoo siitä, että nämä [uudet ehdotukset] ovat koepalloja. Minulla ei ole epäilystäkään, että ministerin intentiot asiassa olisi hyviä, mutta on aika rajua heitellä viikonloppuna testikappaleita 100 miljoonan euron subventiosta.

Mattila muistuttaa, että taloustieteilijät ovat "aika yksimielisiä" siitä, että yritystuet johtavat epäoptimaaliseen markkinoiden toimintaan.

–Autojen kohdalla erilaiset kannustinvaikutukset heijastuvat kysyntään ilmeisesti nopealla tahdilla. Vastuullista politiikkaa olisi miettiä asia huolella.

Lähde: Kauppalehti

Lue lisää Bernerin liikenneselvityksestä:

Bernerin esitys: Ohituskaista ja verotusoikeus ohi eduskunnan - kokoomuslainen älähtää

Lue myös: Kokoomusministeri haluaa uuden esityksen liikenneuudistuksesta: ”Vaikea ymmärtää, missä niin sanottu pihvi on”