Kuvitteellisen Ford Fiestalla avan Sofian tilanne.Kuva: LVM
Kuvittelliseen Jeep Cherokeellä ajavan Onnin tilanne.Kuva: LVM

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on tänään julkaistun liikenneverkkohankkeen yhteydessä antanut esimerkkejä siitä, miten hinnoittelu muuttuu uudessa mallissa autoilijan kannalta.

Bernerin esityksessä on kolme esimerkkiä: Ford Fiestalla ajava Sofia, Skoda Octavialla ajava Pentti ja Jeep Cherokeellä ajava Onni.

Katso Bernerin esimerkit jutun kuvista. Pääset kuvasta toiseen kuvan sivuilla olevista nuolinäppäimistä.

Nämä esimerkit koskevat kiinteitä, aikaan perustuvia maksuja. Jatkossa tulee mahdollisuus myös kilometripohjaiseen maksuun, jos kilpailua on tarpeeksi. Bernerin esityksessä autovero poistuu kokonaan. Siitä huolimatta autoilija ei välttämättä saa uudesta mallista merkittävää rahallista hyötyä, kuten esimerkkilaskelmista ilmenee.

Tiemaksu määräytyy jatkossa muun muassa ajettujen kilometrien, auton päästöjen ja auton iän mukaan. Malli suosii vähäpäästöisiä autoja. Lue lisää: Bernerin esitys: Näin autoilijan tiemaksu määräytyy – katso omasi heti laskurista

Päivitys 20.1.2017:

Trafin laskuri on herättänyt tuoreeltaan paljon kritiikkiä. US selvitti asiaa: Trafi vahvistaa: Yksi luku kääntää Live-laskurin tuloksen päälaelleen – Bernerin esimerkki 200 € miinukselle

Lue myös: Nyt se on julki: Bernerin tiedotteen 8 pääkohtaa

Kaikki US:n uutiset uunituoreesta liikennepaketista täällä!