Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) julkisti esityksen tänään.

Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa tieverkon käytöstä kerättävillä maksuilla.

Autoilijoiden kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja alennettaisiin.

Trafin sivulla julkaistulla Live-laskurilla voit laskea, mitä uudenmallinen liikenteen hinnoittelu saattaisi tarkoittaa juuri sinun kohdallasi.

Lue myös: Berneriltä 3 esimerkkiä uudesta tiemaksusta: Tässä Octavian, Fiestan, ja Cherokeen laskelmat

Laskelmassa otetaan huomioon muun muassa auton käyttöönottovuosi, päästöt, kokonaismassa ja arvioidut ajokilometrit vuodessa.

Trafin mukaan laskurin tulokset ovat suuntaa-antavia. Tiemaksu voi olla kiinteähintainen tai mahdollisesti tulevaisuudessa kilometriperusteinen.

– Kiinteähintainen maksu on esim. kuukausi- tai vuosimaksu, jonka suuruuteen ajokilometreillä ei ole vaikutusta ja joka ei vaadi ajoneuvon paikantamista, Trafi kertoo.

– Kilometriperusteisen maksun suuruus perustuu yhtiön teillä ajettuihin kilometreihin. Tämän vuoksi kilometriperusteinen laskutus, joka otetaan käyttöön myöhemmässä vaiheessa kiinteähintaisen maksun rinnalla, vaatii ajoneuvon paikantamisen. Tuolloinkin seurattaisiin ajettuja kilometrejä, ei ajoneuvoa ja henkilöä, Trafi toteaa.

Lähde: Talouselämä

Lue seuraavaksi kokoomuslaisen ensireaktio: ”Autoveron poistaminen ei vaadi uutta yhtiörakennetta”

Lue myös: Nyt se on julki: Bernerin tiedotteen 8 pääkohtaa