Sammon ja Nordean hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroosin mielipiteet ajatuspaja Liberan keskiviikkoisessa tilaisuudessa puhuttavat edelleen Suomessa.

Wahlroos nosti yhteisvaluutta euron keskeiseksi ongelmaksi sen, että jos valuuttakurssi ei jousta, kaikkien muiden hintojen, kuten palkkojen, on pakko joustaa. Hän sanoi muun muassa, että "maailmaanmarkkinoille on Euroopan ulkopuolella tullut miljardi ihmistä jotka ovat valmiita tekemään työtä alemmalla palkalla".

Riippumaton ekonomisti Roger Wessman kommentoi Wahlroosin puheita blogissaan tänään. Wessmanin mukaan Wahlroos “tavalliseen tyyliinsä heitti terävien havaintojen lisäksi räväkkiä kärjistyksiä, joissa ei ollut kovin selkeätä logiikkaa”.

-Euron kustannus näkyy työttömyysluvuissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että euroalue menisi aina vain kohti pahempia ongelmia ja vääjäämätöntä tuhoa, Wessman kirjoittaa.

Hän muistuttaa, että suhteelliset palkat ovat liikkuneet merkittävästi euromaiden välillä, ja reagoineet talouden kehitykseen.

-Kriisimaissa on jopa saatu aikaan nimellispalkkojen laskua.

Wessman arvioi, että euro on kestänyt tulikokeensa, sillä epätasapainojen korjaus on alkanut ja kriisimaissa työttömyys on kääntynyt laskuun.

- Kriisimaissakaan työttömyys ei huippulukemissaan kääntänyt mielipiteitä euroa vastaan. Näköjään tarvitaan tätä pahempaa kriisiä kaatamaan euroa. Veikkaan ja toivon, että sellaista ei tulla näkemään vuosikymmeniin, hän kirjoittaa.