Ravitsemustieteen dosentti, Kelan johtava tutkija Paula Hakala kummastelee Kelan tutkimusblogissa, kuinka D-vitamiini on saanut internetin keskustelupalstat pauloihinsa ja siitä on tullut median lempivitamiini.

- Moni D-vitamiinia purkista yliannoksia nappaileva ilmeisesti kuvittelee, että mitä enemmän vitamiineja sen parempi. Tämä pätee ruokaan, mutta ei vitamiinivalmisteisiin – eikä varsinkaan D-vitamiiniin, Hakala kertoo.

Hakalan mukaan rasvaliukoinen D-vitamiini, joka kertyy rasvakudokseen ja lihaksiin, on liikaa saatuna myrkyllinen. Sen liikasaanti voi irrottaa kalsiumia luustosta, kertyy kehon pehmeisiin kudoksiin, kuten sydämeen, munuaisiin ja verisuoniin.

- D-vitamiinimyrkytys oireilee väsymyksenä, ruokahaluttomuutena, päänsärkynä, vatsakipuina ja pahoinvointina. Jos oireille ei löydy muuta syytä ja ne vain jatkuvat, on syytä tarkistaa mahdollinen D-vitamiinin supersyönti, Hakala varoittaa.

- Pieni D-vitamiinilisä voi olla hyödyksi talviaikaan myös niille, jotka eivät käytä syystä tai toisesta kalaa, eivätkä D-vitaminoituja maitovalmisteita ja rasvalevitteitä