Kuva: PEKKA KARHUNEN/KL

Helsingin sosiaalidemokraatit torppasivat keskustatunnelin rakentamisen liian kalliina ja liikennepoliittisesti vääränä ratkaisuna.

Sdp:n mukaan se lisäisi yksityisautoilua joukkoliikenteen kustannuksella. Sdp haluaa suosia joukkoliikennettä.

Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö siis vastustaa keskustan alittavaa tunnelia.

Valtuustopäättäjien linjaus on kestämätön. Pääkaupunkiseutu kasvaa ja autoilu lisääntyy joka tapauksessa, haluttiin sitä tai ei.

Keskusta on jo täysin sumppuuntunut. Edes jättimäiset katu-urakat eivät ole pitäneet autoja pois kaduilta.

Esimerkiksi uusien asuinalueiden kuten Jätkäsaaren ja Hernesaaren rakentaminen yhdessä matkustajalautoilta purkautuvan rekkaliikenteen ja muun satamaliikenteen kanssa pahentavat entisestään tilannetta Etelä-Helsingissä ja keskustassa.

On epärealistista ajatella, että ihmiset luopuisivat autoistaan, kun raitio- ja metrolinjoja viisaasti lisätään.

Liikenne ympäristökunnista Helsinkiin ja läpikulkuliikenne keskustan kautta niihin tulee jatkumaan ja lisääntymään väestön kasvaessa.

Liikenneruuhkat lisäävät autojen tyhjäkäyntiä ja lisäävät saasteita. Toisaalta yksityisautoilu sähköistyy ajan myötä, joten sen päästöt poistuvat asteittain.

Tunneli vapauttasi keskustaa kävelylle, pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun.

Jos tunnelia ei tule, niin koko satamien rekkaliikenne ja risteilijöiden voimakkaasti kasvanut turistibussirumba pitää siirtää pois keskustasta kaupungin laidoille tukkimasta teitä ja pilaamasta keskustan ilmaa. Kaikelle ei yksinkertaisesti ole tilaa.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) ehti jo kommentoida, että nyt tiedetään, ketä syyttää, kun keskustassa liikenne puuroutuu ja palvelut vähenevät lähivuosikymmeninä.

Valtuuston päätös oli lyhytnäköinen.