Digiguru Jaron Lanier ehdottaa uusia liiketoimintamalleja Facebookille, Googlelle ja muille ilmaisille some- ja hakupalveluille uudessa kirjassaan "10 syytä tuhota kaikki sometilit". Lanier uskoo, että sosiaalisen median muutos on välttämätön, jotta ihmiskunnan sosiaaliset ja talouden rakenteet eivät tuhoutuisi.

Palvelujen ilmaisuuden sijaan someyhtiöt voisivat periä käyttäjiltään pientä käyttömaksua kuukausittain. Jos käyttäjä toisi huomattavan panoksen palvelun sisältöön postauksillaan, näiden kansainvälisiksi monopoleiksi kasvaneiden someyhtiöiden pitäisi Lanierin mielestä maksaa käyttäjälle rahaa.

Osa somejulkkiksista ansaitsee jo julkistuksillaan, mutta Lanierin mielestä somekanavien pitäisi maksaa rahaa huomattavasti nykyistä suuremmalle joukolle käyttäjiään.

Käyttäjät hyötyisivät muutoksesta, kun somepalvelujen ei tarvitsisi enää myydä käyttäjistä kerättyä tietoa ja dataa ulkopuolisille kolmansille osapuolille. Nyt käynnissä on Lanierin analyysin mukaan jopa valtavan mittakaavan saanut ihmisten käyttäytymisen muokkaaminen. Lanierin mukaan ilmaisia some- ja digipalveluja tuottavat jättiyhtiöt tekevät käyttäjistään itsestään tuotteita, kun yhtiöt seuraavat herkeämättä ihmisten elämää, manipuloivat ja synnyttävät riippuvuuksia enimmäkseen salaisten algoritmiensa avulla.

Hän käy kirjassaan läpi lukuisia enimmäkseen negatiivisia vaikutuksia, joita nykyisellä somella on monien ihmisten psyykeeseen, sosiaalisiin suhteisiin ja myös poliittisiin järjestelmiin.

Teknologisesti algoritmit mitätöivät yksittäisen ihmisen; hän ei ole tässä kokonaisuudessa erityislaatuinen yksilö vaan solu ohjelma-alustan koneistossa. Lanier uskoo, että tämä heijastuu ihmisten kokemukseen itsestä, aiheuttaa monille ahdistusta ja lopulta tuntuu koko yhteiskunnassa.

Hänen analyysissaan sosiaalinen media tekee monista ihmisistä lopulta surullisia, vihaisia, pelokkaita ja eristäytyneitä. Se myös vääristää ihmisen empatiakykyä. Nuoriso kasvaa jo somemaailmassa, jonka perusteella sinkoilevat loukkaukset ja valheet ovat normaalitila.

Monien ihmisten poliittiset mielipiteet ovat manipuloitavissa mihin suuntaan tahansa sen jälkeen, kun algoritmien avulla somekäyttäjät on luokiteltu ja testattu.

"M aksullisuus tekee maailmasta paremman paikan kaikille"

Lanier on kuusikymppinen yhdysvaltalainen teknologiaguru. Hän on ollut kehittämässä internetiä 1980-90-luvulta lähtien Piilaaksossa ja työskentelee nykyisin Microsoftilla. Hänen kerrotaan kehittäneen muun muassa termin virtuaalitodellisuus.

Hän myöntää, ettei monikaan somen käyttäjä välttämättä riemastu somepalvelujen maksullisuuden ideasta, mutta hän uskoo, että maksullisuus "tekee maailmasta paremman paikan kaikille". Liiketoimintamallin muutos vähentäisi tehokkaasti somen tuomia yhteiskunnallisia ongelmia, hän arvioi.

Facebook ja Google ovat liiketoimintamalleillaan yltäneet hyvin tuottoisaan liiketoimintaan ja tehneet muutamista rikkaita, mutta Lanier arvioi, että yhtiöiden omistajat saattavat vielä muuttaakin toimintamallejaan. Netflixin ja HBO:n kaltaiset yhtiöt ovat jo onnistuneet vakuuttamaan katsojansa siitä, että kuukausimaksua kannattaa maksaa.

Taloudellisessa mielessä kysymys on siitä, että maksujen kautta viime kädessä maksetaan esimerkiksi elokuvien tuotantoon osallistuvien ihmisten palkat ja lopulta elinkustannukset.

Näköpiirissä on, että algoritmeihin perustuvien alustojen kautta yhä useampi ihminen jää jopa ilman palkkatyötä. Lanier huomauttaa, että tämä on talouden kannalta kestämätöntä.

Maksullisuus myös poistaisi tai ainakin vähentäisi "maailman myrkyttämistä propagandalla". Nyt someyhtiöt saavat myös rahoitusta käyttäjiltä piilossa pysyviltä kolmansilta osapuolilta.

Lue laajempi juttu Tekniikka&Taloudesta.