Toyota joutuu vetämään Euroopassa huoltoon mallejaan vakavan kaasupoljinongelman vuoksi. Suomen osalta huoltoon kutsuttavien autojen määrä on vielä arvoitus.

Vika on sellainen, että kaasupoljin voi jumiutua osittain tai kokonaan alas, jolloin autoa ei pysty pysäyttämään.

Vaikka tapauksista ei olekaan Suomessa toistaiseksi raportoitu, opastaa Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Veikko Kuvaja, miten kaasupolkimen jumiutuessa pohjaan ei ainakaan pitäisi toimia.

Viime vuonna Yhdysvalloissa paljastui vaarallinen Toyota-ongelma, kun amerikkalaisperheen auton kaasu jumiutui pohjaan kesken ajon yli 190 kilometrin tuntinopeudessa. Tällöin ongelmana oli polkimen jumiuttava matto, ei itse poljin.

– Perheellä oli minuutti aikaa soittaa hätäpuhelu ja siitä huolimatta oltiin niin hätääntyneitä että ei ymmärretty laittaa autoa vapaalle. Paperilla ja autokoulussa asiat on monesti helppoja, mutta sitten kun se tapahtuu liikenteessä, saattaa kokenutkin hämääntyä, Kuvaja sanoo Uudelle Suomelle.

Matto-ongelman takia Suomen Toyota kutsui viime syksynä 4000 Prus- ja Rav-4-omistajaa huollattamaan autonsa. Uusimman ongelman määrällistä vaikutusta Suomen Toyota-kuskeille Kuvaja ei halua vielä arvailla.

Jos kaasupoljin jumittaa pohjaan, on toimintaohje sama auton merkistä ja mallista riippumatta.

– Ensimmäiseksi on siis laitettava vaihde vapaalle. Jos on manuaalivaihteinen auto, niin kytkin pohjaan että saadaan veto pois. Automaattivaihteisella siirrytään N:lle, Kuvaja sanoo.

Kun auto on saatu takaisin kontrolliin, se voidaan ajaa tien sivuun.

Uutta poljinmysteeriä on vaikea selittää.

– Se vaatii hyvinkin tietynlaiset olosuhteet, että kaasupoljin voi jumiutua. Sen pitää olla sopivasti kulunut, lämmön ja kosteuden on oltava sopivia.

Suomen Toyota tiedottaa kaasupoljinongelman koskettamista autoista lisää lähitulevaisuudessa.