Sähköpyörien hankintaan ehdotetaan 400 euron hankintatukea vuosille 2018–2021, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus tyrmää hallituksen esitysluonnoksen täysin.

Ehdotuksen mukaan yksityishenkilöt voisivat saada tukea uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa. Tukea voisi hakea jo heinäkuun alusta ja saada takautuvasti pyörästä, joka on hankittu aikaisintaan 1. huhtikuuta.

Sähköpyörän hankintatuen käyttöönotto edellyttää muutosta lakiin vähäpäästöisten autojen hankintatuesta. Lakimuutos on osa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteitä, jotka on määrä julkistaa perjantaina.

Ministeriö viittaa tutkimuksiin, joiden mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja. Kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on linjattu tavoite lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Kaikki halukkaat voivat jättää lakimuutoksesta lausuntoja netissä 3. huhtikuuta saakka. Lausuntokierroksen päätyttyä varsinainen hallituksen esitys muokataan kevään aikana.

Ehdotuksen mukaan sähköpyörätukeen olisi käytettävissä arviolta 16,3 miljoonaa euroa kolmessa vuodessa ja tukea voitaisiin myöntää yhteensä 40 615 sähköpyörään.

Brotherus tyrmää sähköpyörätuen Twitterissä ja sanoo vastustavansa sitä kiivaasti, vaikka ”uusi tukiautomaatti” hyödyttäisi häntä henkilökohtaisestikin.

– Olen innokas pyöräilijä, mutta nyt järki käyttöön. Yritetään mieluummin päästä tehottomista tuista eroon (yritys-, sähköauto-, maataloustuet)!

Brotherus toteaa vastustavansa järjettömyyksiä.

– Autojen hankintatuet kallis tapa tavoitteiden saavuttamiseen. Ei tehdä heti samaa virhettä sähköpyörien kohdalla, hän twiittaa.

Brotheruksen mukaan sähköpyörän hankintatuki on poikkeuksellisen suuri, eikä hän keksi toista vastaavaa. Verkkouutisille hän tarkentaa, että kyseessä olisi ennennäkemätön tuki yksittäisen kulutustuotteen hankintaan. Hän on varma, että markkinaehtoisesti toiminut pyöräkauppa saadaan uudistuksella sekaisin. Twitterissäkin hän pohtii, romahtaako tavallisten pyörien kauppa.

Brotherus huomauttaa, että ”muut veronmaksajat kustantavat jopa yli puolet sähköpyöräilijän uudesta menopelistä”.

– Hallituksen ajatus sähköpyörien ostotuelle huonompi kuin kykenin kuvittelemaan. Sähköpyöriä saa alle 400€ – kaikkien kannattaa ottaa ilmainen pyörä, valtio kuittaa. Kiva, kun leikattiin koulutuksesta, Brotherus puuskahtaa Twitterissä.

Aivan näin halpoja sähköpyöriä ei kuitenkaan ainakaan verkkokaupoista näytä äkkiseltään löytyvän. Halvimmillaan hinnat pyörivät reilussa 500 eurossa.

Sähköpyöräyrittäjä Jani Jokinen huomauttaa Helsingin Sanomille, että varsinkaan halvat mallit eivät täytä tuen ehtoja ja kriteerien mukaisia pyöriä saa nyt alle tonnilla. Pyörän pitää olla varustettu enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa. Esitysluonnosta kritisoivan Jokisen mukaan usein halvoissa malleissa sähkömoottori on koko ajan päällä. Jokisen mielestä parempi vaihtoehto olisi ollut prosenttipohjainen tuki, joka on käytössä Ruotsissa. Siellä tukea voi saada neljänneksen ostohinnasta.