Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sekä peliyhtiö Roviosta tunnetuksi tullut liikemies Peter Vesterbacka vakuuttavat, että Helsingin ja Tallinnan välillä voi olla vain yksi tunnelihanke, ja että he tekevät yhteistyötä.

”Tottakai voi olla vain yksi hanke”, vastaa Vesterbacka Twitterissä Bernerin perjantaiseen linjaukseen, että Helsingin ja Tallinnan välillä voi olla vain yksi tunneli ja se tarvitsee Viron ja Suomen valtioiden tuen.

”Olemme seuranneet tiiviisti Peter Vesterbackan hanketta ja käyneet useita hyviä, rakentavia keskusteluja hänen ja hänen tiiminsä kanssa. Suhtaudumme myönteisesti siihen, että on lähdetty rohkeasti ideoimaan hanketta yksityisen rahoituksen pohjalta. Samaan aikaan on niin, että hanke vaatii monien eri viranomaistahojen hyväksymisen ennen kuin se voidaan konkreettisesti käynnistää. Tätä viranomaisyhteistyötä on tänään koordinoitu ja yhteen sovitettu”, Berner täsmentää Uudelle Suomelle

Bernerin kommenttia pidettiin näpäytyksenä Vesterbackalle, jonka yhtiö myös suunnittelee tunnelia Tallinnaan. Aiemmin Suomen Tallinnan-suurlähetystössä on arvosteltu kovin sanoin Vesterbackan hanketta.

Berner ja Viron talous- ja infrastruktuuriministeri Kadri Simson kertoivat perjantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa, että Tallinna-tunnelin selvittämistä jatketaan. Julkisin varoin vedetty kaksivuotinen FinEst Link -selvityshanke päättyi aiemmin tänä vuonna. Ministereiden mielestä tunnelihanketta tulisi edistää yhdessä Suomen ja Viron valtioiden sekä Helsingin ja Tallinnan kaupunkien kanssa.

Samaan aikaan tunnelia Tallinnaan on suunnitellut yksityisellä rahalla Vesterbackan ja Kustaa Valtosen FinEst Bay Area Development -yhtiö. Vuosi sitten yhtiö julkisti aiesopimuksen yhdessä konsulttijätti Pöyryn, A-Insinöörien sekä rakennusyhtiö Firan kanssa. Tavoitteena oli ruveta toteuttamaan tunnelin tarkempaa suunnittelua ja vahvistaa yrityskonsortiota uusilla kiinalaisilla kumppaneilla. FinEst Bay Area Development on arvioinut tunnelihankkeen maksavan 15 miljardia euroa. Yhtiön on määrä kertoa lisää ensi maanantaina.

LUE MYÖS: Massiivinen Helsinki-Tallinna-tunnelihanke etenee – pian paljastetaan rahoitusta: ”Minä ja Peter olemme rahoittaneet tähän asti”

FinEst Bay Area Developmentin ja FinEst Linkin hankkeita on pidetty keskenään kilpailevina. Suomen Tallinnan-suurlähetystössä Vesterbackan projekti on nähty suoranaisena ongelmana.

Lähetystössä aiemmin keväällä laaditussa muistiossa kerrotaan, kuika ”Vesterbackan puheissa todellisuuden ja utopian rajat elävät jatkuvasti” ja kuinka hänen ”suuret lupauksensa voivat muodostua ongelmaksi, sillä jo nyt on nähtävissä, kuinka niiden ympärillä pyörivä mediasirkus on hämärtänyt tunnelikeskustelua Virossa”.

LISÄÄ AIHEESTA: Helsinki–Tallinna-tunnelihankkeen vetäjä kypsyi ulkoministeriöön: ”Pitää varmaan kyseenalaistaa koko organisaation osaaminen”

FinEst Bay Area Development on kertonut, että sijoittajien rahalla rakennettava tunneli kulkisi Tallinnasta Helsingin sijaan Espoon Keilaniemeen. Perjantaina Helsingin pormestari Jan Vapaavuori linjasi Helsingin Sanomain mukaan, että tunnelin tulee kulkea Helsingin rautatieaseman kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Nyt Berner ja Vesterbacka puhuvat Twitterissä kuin vireillä olisi vain yksi hanke.

”Tottakai voi olla vain yksi hanke. Tehdään hyvää yhteistyötä kuten tähänkin asti :)”, tviittaa Vesterbacka.

”Näin juuri. Emme kaipaa vastakkainasettelua vaan yhteistyötä, joka hyödyttää Suomea ja Viroa, Helsinkiä ja Tallinnaa - ja koko Eurooppaa!” Berner vastaa.