Rakennustarvikeketju Byggmaxin erikoinen kampanja nosti yrityksen myyntiä 45 prosenttia, Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen kertoo Uudelle Suomelle.

Byggmax lupasi asiakkailleen puolet maksamastaan kauppahinnasta takaisin, jos Suomi voittaa maailmanmestaruuden. Kampanja oli käynnissä viikon.

–Tehtiin sillä viikolla kaikissa myymälöissä koko viikon ja päiväkohtaisia myyntiennätyksiä. Kampanja ylitti kaikki odotukset. Oltiin hyvin tyytyväisiä, Virkkunen sanoo.

Myynnin suhteellinen kasvu verrattuna viime vuoden vastaavaan viikkoon oli 45 prosenttia. Kampanjaviikolla oli helatorstai, jolloin kaupat olivat suljettu. Virkkunen vertasi kampanjaviikkoa viime vuoden helatorstaiviikkoon.

–Ihmiset osti isompia ostoksia kuin normaalisti, Virkkunen totesi.

Byggmax oli varautunut palauttamaan asiakkaiden rahoja tällä viikolla. Virkkunen arvioi, että Byggmax olisi saanut enemmän huomiota julkisuudessa, jos Suomi olisi voittanut, ja rahoja oltaisiin palautettu asiakkaille.

–Laskettiin, että palautettavaa olisi ollut noin puoli miljoonaa euroa tällä viikolla. Meillä oli vakuutus palautustappioiden varalta. Se on varmaan aika poikkeuksellinen vakuutusinstrumentti, mutta sellainen järjestyi, Virkkunen kertoo.

–Kampanja täytti kaksi erilaista tavoitetta, ei pelkästään brändi tunnettavuutta, vaan se oli myös kaupallinen menestys, hän totesi.

Oikeustieteen tohtori, varatuomari Erkki Aurejärvi arvioi, että Byggmaxin kampanja täyttää vedonlyöntipelin tunnusmerkit.

–Lain mukaan Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus vedonlyöntipelien toimeenpanemiseen. Byggmaxin kampanja täytti minun tulkintani mukaan vedonlyöntipelin tunnusmerkit, mutta valvontaviranomaiset ovat ilmeisesti eri mieltä. Jäämme siis odottamaan seuraavia urheiluvedonlyöntejä, Aurejärvi kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Byggmaxin mukaan kyse ei ole vedonlyönnistä.

–Ei se mun mielestä missään tapauksessa ole vedonlyöntiä. Siinähän ei asiakas voinut missään tapauksessa hävitä. Asiakashan pystyi vain voittamaan, Virkkunen kommentoi Aurejärven kirjoitusta.

–Vedonlyönnissä on aina se riski, että häviää, mutta tässä sitä riskiä ei ollut, hän korostaa.

Virkkunen kuitenkin arvioi, että asiakkaat saattoivat kampanjan takia ostaa enemmän, valita Byggmaxin kilpailijan sijaan tai ostaa tuotteita suunniteltua aiemmin.

Byggmax ei heti ole tekemässä vastaavia kampanjoita, mutta niitä harkitaan, Virkkunen kertoo.