Orklan Felix-ketsuppigatessa käy yritykselle lopulta hyvin. Näin uskoo Suomen Markkinointiliitto MARK ry:n toimitusjohtaja Lauri Sipilä.

Orkla joutui sosiaalisen median kohun keskelle, kun Felix-ketsuppimainoksen vuoksi yhtiö alkoi saada huutelua ja boikottiuhkauksia osakseen. Mainoksessa esiintyy tummaihoinen suomalainen Josephine.

Erityistä huomiota on saanut Orklan vastaus boikottiuhkaukseen.

– Ei haittaa meitä, kuului Orklan vastaus.

Tämän jälkeen palautteen suunta muuttui. Orklalta kerrotaan MTV:lle, että alun vihaisten viestien jälkeen palaute on alkanut olla toisenlaista. Kantaa ovat ottaneet myös tunnetut henkilöt, esimerkiksi kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.), joka ennen työskenteli Felix Abballa.

– Eilen sai olla oikein ylpeä entisestä työnantajastaan, kun Orkla Foods Finland kuittasi rasisteille Twitterissä, ettei heidän ostoboikottinsa paljon kiinnosta, Sirén kirjoitti eilen Facebookissa.

– Alkuperäistä twiittiä on nyt jaettu 270 kertaa ja peukutettu 1370 kertaa. Sosiaalinen media on täynnä kuvia, joissa näytetään, että "nyt on käyty hakemassa Felixiä". Olen nähnyt kuvia jääkaapeista, joissa on ketsuppiamme, kertoo Orkla Foods Finlandin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Vironmäki MTV:lle.

– Vastareaktio antaa merkkejä siitä, että hyvinhän tässä käy, Lauri Sipilä arvioi tänään Ylen Ajantasa-radio-ohjelmassa.

– Uskon, että tämä tulee kääntymään pelkästään hyväksi tätä yritystä kohtaan. Se on avarakatseinen ja suvaitsevainen, kyseinen mainos oli hyvin sympaattinen, Sipilä sanoi.

Viestintätoimisto Ellun Kanojen Eeva Lehtimäki kirjoittaa yhtiön blogissa, että Orklan reaktio oli raikas ja yllättävä.

– Ja huomio oli taattu.

– Kyyninen voisi sanoa, että maahanmuuttokriitikkojen ja trolliarmeijoiden herättely takaa huomion, Lehtimäki kirjoittaa viitaten aiempiin vastaaviin kohuihin, HOK-Elannon Joulurauhaa-videoon ja Finlaysonin Kärkkäinen-boikottiin. Finlayson ja Kärkkäinen ajautuivat huonoihin väleihin siksi, että Kärkkäisen julkaisema lehti kritisoi Finlaysonin Tom of Finland -kuosia. Myös MARK ry:n Sipilä muistuttaa Tom of Finland -jupakasta.

– Finlayson hoiti sen positiivisesti ja hyvin, Sipilä arvioi.

Orkla Food Finland on tänään julkaissut uuden kuvan Twitterissä. Siinä kiitetään suomalaisia.