Felix-ketsuppia valmistavan Orklan keväällä tehty kysely paljastaa, että suomalaiset eivät osaa sanoa, ovatko suvaitsevaisia vai eivät.

Felixin mainos aiheutti taannoin julkisen keskustelun, kun se sai osakseen kritiikkiä siitä, että mainoksessa esiintyi tummaihoinen suomalainen.

Lue lisää: Felix-ketsuppigatessa puhkesi vastailmiö – ”Reaktio yllätti, huomio oli taattu”

– Pitävätkö suomalaiset itseään suvaitsevaisina? Tasan puolet vastasi: toisaalta sopii, toisaalta ei. Vastaajat eivät siis ole varmoja, ovatko suomalaiset suvaitsevaisia, vai eivät, Orkla kertoo tiedotteessaan.

– Uskaltaisin väittää, että tässä näkyy ero todellisuuden ja mielikuvien välillä. Suhteessa pienen, mutta kovaäänisen joukon aiheuttama meteli on saanut suomalaiset uskomaan suvaitsevaisuuden olevan meille vieras ominaisuus. He siis mieluummin vastaavat "en ole varma" kuin arvioivat suomalaisten olevan suvaitsevaisia, vaikka itse olisivat sitä. Kevään kohuun saamamme palaute kertoo kuitenkin muusta. Hyvin harva piti kovaa ääntä ja kertoi boikotoivansa brändiä, kun taas sadat osoittivat meille tukensa, kertoo Orkla Foods Finlandin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Vironmäki.

Orklan kyselyyn vastanneista vain kolmen prosentin mielestä suvaitsevaisuus kuvaa suomalaisia erittäin hyvin. Melko tai erittäin huonosti suvaitsevaisuus kuvaa suomalaisia viidesosan mielestä.

– Isoin ero vastaajien sisällä löytyy koulutustasosta: korkeakoulutettujen mielestä suvaitsevaisuus kuvaa suomalaisia huonommin kuin mitä keski- ja perusasteen koulutetut ajattelevat, Orkla kertoo.

Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1017 henkilöä. Otos edustaa Suomen 15-79 -vuotiasta väestöä sukupuolen, iän, asuinalueen ja asuinkuntatyypin mukaan. Tutkimuksen teki Orklan toimeksiannosta Taloustutkimus.