Tekstiiliyhtiö Finlayson on ottanut kantaa tasa-arvovaltuutetun lausuntoon naisten euro -kampanjastaan.

Tasa-arvovaltuutettu ilmoitti keskiviikkona, että Finlaysonin on muutettava kampanjaansa, jossa naisille olisi suunnattu 17 prosentin alennus yhtiön tuotteista. Tempaus oli viittaus miesten ja naisten väliseen palkkaeroon.

Finlayson kertoo muuttavansa kampanjaansa pyydetysti. Yhtiö on tyytyväinen tempauksen aiheuttamaan keskusteluun, mutta pettynyt viranomaisten tulkintaan.

– Emme luovu kampanjan hengestä ollenkaan, pidämme siitä kiinni väkevästi. Olemme pahoillamme, että lakia tulkitaan näin tiukasti. Naiset saavat edelleen saman suuruisen edun. Se, että myös muutkin saavat sen ei liene keneltäkään pois. Oleellisinta on se, että tästä epäkohdasta on keskusteltu vuolaasti. Se oli alun perinkin meille tärkein asia, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.

Finlayson oli aiemmin ilmoittanut kysyttäessä, että kuka tahansa kampanjan aikana Finlaysonin myymälässä asioiva voi pyytäessään saada kampanja-alennuksen, koska mitään todisteita asiakkaan sukupuolesta ei edellytetä. Tasa-arvovaltuutettu kuitenkin katsoi, että ”sukupuolten tasa-arvo ei toteudu riittävällä tavalla, ellei elinkeinonharjoittajan naisille suunnatusta markkinoinnista selkeästi käy ilmi, että myös miehillä on tosiasiallisesti yhtäläinen mahdollisuus saada samat etuudet kuin naisilla”.

Finlaysonin mielestä ”naisten ja miesten välinen palkkaero on edelleen hävettävä asia, mutta yhtiö muuttaa lain viranomaistulkinnan johdosta tulevaa tasa-arvokampanjaansa”.

– Finlayson pitää laintulkintaa tiukkana ja lähettää tasa-arvovaltuutetulle esityksen siitä, miten kampanja tullaan kommunikoimaan asiakkaille. Yritys haluaa säilyttää kuitenkin kampanjan ja sen alkuperäisen hengen, yhtiö kertoo.

Lue myös: Ministeri kehuu lain rajamailla tempaisevaa Finlaysonia: Naisten ale ”tapa toteuttaa yhteiskuntavastuuta”