Finnairin viestintäjohtaja Taneli Hassinen tyrmää väitteet, joiden mukaan Finnair olisi ainoa matkatavarapalveluiden ongelmista kärsivä lentoyhtiö Helsinki-Vantaalla. Sen sijaan Hassinen sanoo, että viime päivinä laukkuja myöhästyttää Euroopan poikkeuksellinen sää, ja ongelmia on muillakin kuin Finnairilla.

Hassisen mukaan Helsinki-Vantaan tilanteesta puhuttaessa matkatavaraongelmat ovat viime päivinä ”ylikorostuneet”. Hassisen mukaan matkatavaraongelmat eivät tällä hetkellä niinkään johdu työilmapiirin ongelmista.

- Täytyy muistaa, että Euroopassa sääolot ovat yhä poikkeukselliset ja liikenteessä on paljon epäsäännöllisyyksiä, mikä heijastuu matkatavaran käsittelyyn. Ei pelkästään sellaiseen matkatavaraan, joka on meidän matkustajiemme matkatavaraa. Myös muiden lentoyhtiöiden matkatavaraa on jäänyt jälkeen, Hassinen sanoo Uuden Suomen haastattelussa.

Helsingin Sanomien mukaan muilla lentoyhtiöillä ei ole ollut samanlaisia ruuhkia kuin Finnairilla. SAS:n ja Lufthansan laukuista vastaavan ISS Aviationin toimitusjohtaja Jyri Ketola sanoo HS:lle, että joulun alla ja välipäivinä oli pientä sumaa, mutta sittemmin on sujunut hyvin.

- Sellaiset väitteet, että muilla ei olisi ongelmia, eivät pidä paikkaansa, oli siinä sitten lausujana kuka tahansa, Hassinen sanoo.

Hassisen mukaan lentoyhtiöallianssi Star Alliancen jäsenien, kuten Blue1:n, SAS:n ja Lufthansan asiakkailta on tullut tietoa, että ihmiset ovat jonottaneet puolitoista tuntia tehdäkseen ilmoituksen jälkeen jääneestä matkatavarasta.

Hassisen mukaan valtaosa Baronan matkatavaratyöntekijöistä tekee työnsä kunnolla, eikä työtehtävien sabotointi vaikuta olevan organisoitua. Kyse on Hassisen mukaan yksittäistapauksista. STT:n haastattelemien työntekijöiden mukaan matkalaukkuja on tahallaan ohjattu vääriin koneisiin.

Finnair myöntää, että työilmapiiriin liittyviä ongelmia on jonkin verran ollut, mutta tämän hetken ongelmat johtuvat sen mukaan sääoloista. Myös ennen STT:n paljastuksia säätä syytettiin ongelmista.