Kotimaista matkailualaa uhkaa jo toinen peräkkäinen heikko vuosi koronaviruksen ja rajoitustoimien takia. Avuksi on esitetty EU:n rokotepassia eli niin sanottua vihreää passia, jota kannattavat Business Finlandin johtaja Paavo Virkkunen ja Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

”Isona kysymysmerkkinä on se, että kun kansainvälinen matkailu asteittain avautuu ja patoutunutta matkailukysyntää on valtavan paljon, esimerkiksi Suomesta ulospäin suuntautuva kansainvälinen matkailu tulee todennäköisesti olemaan pois kotimaankysynnästä. Jos Suomi ei kykene puolestaan avautumaan Suomeen suuntautuvalle kansainväliselle matkailulle, tämä aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista pudotusta kotimaan matkailukysynnässä”, sanoo Business Finlandin Virkkunen.

Hänen mukaansa viime kesänä suurimpia häviäjiä matkailussa Suomessa olivat suuret kaupungit, etenkin Helsinki. Yhtenä suurena syynä tähän oli Virkkusen mukaan se, että tapahtumateollisuus oli ajettuna alas, sillä se houkuttaa kansainvälistä matkailua Suomeen. Siksi tapahtuma- ja kulttuurialan avaaminen olisi nyt Virkkusen mukaan ”äärimmäisen tärkeää”.

Manner pitää EU-maille esitettyä yhteistä, niin sanottua vihreää passia hyvänä ratkaisuna, mutta se olisi tulossa käyttöön näillä näkymin vasta kesäkuun lopulla.

”Jos tämä toteutuu, silloin varmasti osa kesästä on pelastettavissa. On hienoa nähdä, että Suomi on vahvasti edistämässä vihreän passin käyttöönottoa”, Manner sanoo.

Manner: Matkailualan ihmisillä on oikeus työhön

Manner muistuttaa, että matkailuala työllistää Suomessa laajasti ottaen 140 000 ihmistä.

”Näillä ihmisillä on oikeus työhön, ja yrityksillä on oikeus elinkeinoon. Nyt kun riskiryhmät on rokotettu, rokotekattavuus etenee ja tautitilannetta saadaan hallintaan, tarvitaan aktiivisia toimia. Ei pelkästään siihen, että puretaan rajoituksia, vaan että aktiivisesti hyödynnetään mahdollisuuksia, joita Suomella on matkailun suhteen. Suomella on paljon matkailun megatrendejä puolellaan, ja niitä voidaan alkaa hyödyntää jo nyt tulevana kesänä ja tulevaisuudessa enenevässä määrin”, Manner sanoo.

Mannerin mukaan olisi lentoliikenteelle erittäin vaikea tilanne, jos Suomi ylläpitäisi tiukkoja rajoitustoimia myös siinä vaiheessa, kun muut maat alkavat avautua matkailulle. Hänestä Suomen on pidettävä kiinni Helsingin asemasta Aasian ja Euroopan kauttakulkuliikenteen keskittymänä.

Kilpailusta koronan jälkeen tulee ”silmittömän kovaa”

Suomessa on puhuttu viime aikoina paitsi EU-tason koronapassista myös kotimaisesta koronatodistuksesta tai koronapassista, jolla pyrittäisiin avaamaan tapahtumia. Manner ja Virkkunen pitäisivät kotimaisen koronapassin käyttöönottoa hyvänä asiana muodossa tai toisessa. Virkkusen mukaan matkailun avaamiseksi tehtävien ratkaisujen on oltava ”mahdollistavia eikä poissulkevia”.

Mahdollistavana ratkaisuna hän mainitsee pikatestien tiheyden kasvattamisen ja siihen liittyvien todistusten rakentamisen.

”Onko se sitten paperiformaatissa, onko se QR-koodissa tai onko se lohkoketjuteknologialla jossakin pilvessä asustamassa, se ei välttämättä ole tässä relevanttia. Pääasia, että meillä on työkalu, joka mahdollistaa tapahtumateollisuuden ja siihen liittyvän matkailun käynnistämisen ja joka mahdollistaa rajojen avaamisen myös kansainväliselle matkailulle”, Virkkunen toteaa.

Suomalaisille on valmisteltu rokotustodistusta, jota voisi voisi näyttää QR-koodina puhelimesta kuin lentolippua. Hallituksesta on arvioitu, että se saataisiin valmiiksi toukokuussa. Pääministeri Sanna Marin (sd) on toistaiseksi suhtautunut kotimaiseen koronapassiin kriittisesti, mutta pitänyt EU-tason koronapassia tärkeänä matkailun avautumiselle. Marin on epäillyt kotimaista passia yhdenvertaisuushaasteiden takia, mutta hallitus kuitenkin selvittää myös kotimaisen koronapassin käyttöönottoa.

Virkkusen mukaan Suomella ei ole varaa jäädä lähtökuoppiin sutimaan, kun matkailu alkaa elpyä.

”Siinä vaiheessa kun koronapöly lähtee laskeutumaan, meidän täytyy kyetä lähtemään liikkeelle vähintään samassa tahdissa kuin kilpailijat, koska koronan hälvennyttyä kilpailu matkailussa ja lentoliikenteessä tulee olemaan silmittömän kovaa. Kohdemarkkinat tulevat kilpailemaan keskenään hillittömästi siitä, kuka saa eniten huomiota ja siten rakennettua tunnettuuden kanssa kysyntää ja matkustusta. Siinä meillä ei todellakaan ole varaa jäädä lähtökuoppiin sutimaan siinä vaiheessa, kun kilpailevat maat ja lentoyhtiöt toimivat jo täydellä painolla”, hän sanoo.

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.