Guggenheim-säätiön museolle ehdottama uusi tontti Helsingin Eteläsatamassa vaatisi todennäköisesti Makasiiniterminaalin purkamista ja muutoksia sataman laivaliikenteeseen.

Aiemmin ehdotetun Katajanokan sijaan säätiö haluaa nyt rakentaa museon Helsingin Eteläsatamaan Olympiaterminaalin kylkeen, Etelärannan ja Laivasillankadun risteykseen.

Tontin omistaa Helsingin kaupunki. Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen mukaan tontti joutaisi.

– Siinä on tällä hetkellä parkkipaikkoja. Merenrannan komeimmilta tonteilta ajaisin autot kylmän rauhallisesti pois, Viljanen sanoo Uudelle Suomelle.

Seuraavaksi säätiön pitää tehdä esitys tontin varaamisesta. Esityksen käsittelee Helsingin kiinteistölautakunta, jonka jälkeen kaupunginhallitus päättää tontin varaamisesta.

Viljasen tiedossa ei ole, että tontille olisi kilpailevia ehdotuksia.

Guggenheimin tiedotustilaisuudessa Helsingissä perussuomalaisten valtuustoryhmän edustaja Pekka Tiusanen totesi, että museon rakentaminen ajaisi autojen lisäksi myös Makasiiniterminaalista lähtevän Tallinnan laivaliikenteen pois alueelta.

Makasiiniterminaalista lähtee avovesiaikaan Linda Linen pika-aluksia Tallinnaan. Viljasen mukaan on liian aikaista sanoa, mitä tontin nykisille toiminnoille tapahtuisi museorakennuksen edetessä.

– Tallinnan laivoille on useita paikkoja. Uskon että se kyllä pystytään järjestämään, Viljanen sanoo.

Museohanke vaatisi kaavamuutosta. Guggenheimin esityksessä rakennus näyttää menevän osittain Makasiiniterminaalin päälle, joten terminaali pitäisi mahdollisesti purkaa alta pois.

– Kyllä näin käsittääkseni on, Viljanen sanoo.

Guggenheim haluaa järjestää tontille avoimen, kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun.

Todennäköisesti kilpailu saisi laajaa huomiota. Viljanen uskoo, että ehdotuksia tulisi moninkertainen määrä verrattuna esimerkiksi Helsingin Keskustakirjaston arkkitehtuurikilpailuun, johon tuli yli 500 ehdotusta.

– On tärkeää, että keskustan tontteja otetaan julkiselle rakentamiselle, eivätkä ne mene vain bisnekselle tai hotelleiksi. Julkinen arvorakennus sopii minusta tälle paikalle, Viljanen sanoo.

Arkkitehtuurikilpailu voi alkaa tonttivarauksen jälkeen. Guggenheim on luvannut järjestää kilpailun ilman kaupungin rahaa, joten se ei tarvitse kaupungin lupaa kilpailun järjestämiseen.

– Tosin kaupungin tapana on, että kiinteistövirasto antaa tarkempaa ohjeita, millainen rakennus kooltaan ja kaupunkirakenteen kannalta siihen voidaan rakenaa, Viljanen sanoo.

Guggenheimin johtajien mukaan arkkitehtuurikilpailu voisi alkaa jo ensi vuonna ja kestäisi noin vuoden.

Guggenheim kolusi myös Itä-Helsinkiä

Guggenheim-säätiön Helsingissä viraillut johtokaksikko Richard Armstrong ja Ari Wiseman ylistivät valitsemaansa sijaintia ja Helsingin kaunista merenrantaa.

Armstrongin mukaan suuri osa museovieraista olisi ulkomaisia kulttuurituristeja, joten hänen mielestään museon on sijaittava keskeisellä paikalla.

Myös Wisemanin mukaan säätiö todella toivoo näkevänsä museon juuri Eteläsatamassa. Tällä kertaa Guggenheimin edustajat kuitenkin varoivat esittämästä ehdottomia vaatimuksia.

– Tämä on dialogi, ja totta kai meitä voi yrittää suostutella, Wiseman sanoo Uudelle Suomelle.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Mari Puoskari toivoi tiistain tiedotustilaisuudessa, että säätiö olisi valinnut ”radikaalimman” sijainnin esimerkiksi Itä-Helsingissä.

Wisemanin mukaan vaihtoehtoja on etsitty muualtakin kuin keskeltä kaupunkia.

– Olemme kartoittaneet useita tontteja prosessin aikana. Ensimmäisen ehdotuksemme jälkeen olemme analysoineet tontteja myös itäisessä Helsingissä, Wiseman sanoo.

Wisemanin mukaan kartoituksen loppputulos oli kuitenkin se, että keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien varrella on museon menestyksen kannalta olennainen asia.