Edellisen hallituksen yksi riitakapuloista, Pisararata, on jälleen esillä. Helsingin Seudun Liikenne HSL on teettänyt lisäselvityksen radan vaikutuksista. Selvityksen perusteella Pisaralla ”on merkittäviä positiivisia talous- ja työllisyysvaikutuksia koko Suomeen”.

Valtiovarainministerinä edellisessä hallituksessa toiminut Antti Rinne (sd.) yritti ajaa Pisararatahanketta eteenpäin, mutta kokoomus ei halunnut myöntää radalle aloitusrahaa budjetista, vaan päätti hakea sille EU-tukea.

Lue lisää: Nyt meni oudoksi – SDP:n kissavideo pilkkaa kokoomusta

- On hämmästyttävää kuinka suuret, positiiviset vaikutukset investoinnilla olisi talouteen ja työllisyyteen eri puolilla Suomea. Positiiviset vaikutukset tuntuvat sekä investoinnin aikana että erityisesti, kun rata on otettu käyttöön, kertoo hankkeesta uuden selvityksen teettäneen HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

Pisaran rakentaminen synnyttää yli 10 000 työvuotta, josta yli puolet suuntautuu Helsingin seudun ulkopuolelle muualle Suomeen, HSL toteaa.

- Pisaran aikaistaman tai lisäämän asuntorakentamisen kokonaistuotos on arvoltaan 6,5 miljardia euroa ja työllisyysvaikutus yli 48 000 henkilötyövuotta. Pisararata nostaa lisäksi rakennusmaan arvoa 600–800 miljoonaa euroa pääradan, rantaradan ja kehäradan asemaseuduilla sekä kantakaupungin asemien vaikutusalueilla. Talousvaikutusten seurauksena myös valtion ja kuntien verotulot kasvavat, HSL listaa rakennusvaiheen jälkeen näkyviä vaikutuksia.

HSL:n teettämän selvityksen mukaan Pisararata hyödyttäisi myös sekä koko maan että pääkaupunkiseudun liikennettä.