”Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet.” Tämä hallitusohjelman kirjaus hämmensi kaupan alaa maanantaina.

Private label -tuotteet tarkoittavat kaupan omia merkkejä, esimerkiksi suosittuja Pirkka- ja Rainbow-tuoteperheitä. Niitä koskeva kirjaus on hallitusohjelmassa otsikon ”Parannetaan viljelijöiden asemaa ruokaketjussa ja edistetään ruokaketjun sisäistä vuoropuhelua” alla.

Private label -tuotteiden hinnat on painettu alas, ja muun muassa Kilpailuvirasto on taannoin epäillyt , että niihin saattaa liittyä kilpailullisia ongelmia Suomen keskittyneen kaupan vahvan tuotevalinta- ja neuvotteluaseman vuoksi. Tuottajilta on myös kuultu ulostuloja , joiden mukaan kaupan omien merkkien kilpailutuksessa vain halpa hinta ratkaisee.

Kaupan alan yrityksiä edustavan Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan hallitusohjelman kirjaus kaupan omista merkeistä on erikoinen.

”Suomessa ko. tuotteiden osuus myynnistä on 25%, mikä on Pohjoismaiden alhaisin taso. Hinnaltaan edullisemmat privat label -tuotteet ovat isolle osalle kuluttajista tärkeitä”, PTY toteaa Twitterissä.

Yleisradio uutisoi kaupan hämmästyksestä maanantaina. Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo Ylelle, että alalla ei ymmärretä, mitä kirjaus voi tarkoittaa.

”Kaupan merkkien kieltäminen Suomessa olisi aika rajua puuttumista yritystoimintaan”, hän sanoo.

Säätytalon hallitusohjelmaneuvottelujen maatalousryhmässä sihteerinä toiminut maatalousministeri Jari Lepän erityisavustaja Risto Lahti sanoo Ylelle, että kirjauksella haluttiin ”alleviivata poliittista tahtoa siihen, että elintarvikeketjun kaikki osapuolet pärjäävät”. Hän ei halua vielä arvioida, mitä asialla lainsäädännöllisesti voidaan tehdä. Private label -tuotteiden kieltäminen on kuitenkin hänen mukaansa epätodennäköistä.

LUE MYÖS: Pirkan 3 sentin maitokampanja herätti munayrittäjän raivon: ”Rainbow- ja Pirkka-oikeuksista kilpaillaan verissä päin”