”Vaikuttaa siltä, että hallituksen muodostaminen vaalivoittajien varaan on vaikeaa.”

Näin toteaa tiedotteessaan keskusta – eduskuntavaalien suurin häviäjä, joka on nyt noussut hyvinkin tärkeään asemaan hallitusneuvotteluja ajatellen. Keskusta ilmoittaa kysyvänsä hallitusneuvotteluihin menosta kenttäväeltään. Asia on aiheuttanut puolueessa ristivetoa.

LUE MYÖS: Näkökulma: Suurin häviäjä pitää Antti Rinnettä nyt pihtiotteessa

Keskustan tiedote on vastaus hallitustunnustelija Antti Rinteelle (sd), joka aiemmin tänään tiistaina tiedotustilaisuudessaan erikseen toivoi keskustalta, että puolue lähtisi mukaan hallitusneuvotteluihin. LUE LISÄÄ: Antti Rinteeltä vahva viesti keskustalle

Aiemmin keskusta on todennut, että kansa on näyttänyt puolueelle suunnan oppositioon, mutta ovi hallitukseen on silti raollaan.

Keskusta antaa nyt ymmärtää, että kokoomuksen ja sdp:n venyneissä kahdenvälisissä neuvotteluissa ei ole päästy sopuun.

”Hallitustunnustelija on käynyt kahdenväliset neuvottelut kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa. Keskustelut ovat osin venyneet, eikä selvää ratkaisua neuvottelujen pohjalta näytä syntyneen. Vaikuttaa siltä, että hallituksen muodostaminen vaalivoittajien varaan on vaikeaa”, keskusta toteaa tiedotteessaan.

LUE MYÖS: Elina Lepomäki yllätti sdp:n – Näistä isoista talouskysymyksistä Antti Rinne ja Petteri Orpo vääntävät

Keskusta tulkitsee Antti Rinteen aiemmin tänään antamia kommentteja vetoomukseksi.

”Hallitustunnustelija Antti Rinne on vedonnut keskustaan vielä kerran, jotta keskusta olisi käytettävissä hallitusneuvotteluihin”, puolue muotoilee.

Keskusta toistaa edelleen, että vaalituloksen vuoksi hallitusneuvotteluiden kynnys on korkealla. Keskusta käyttää asian nyt kenttänsä kautta.

”Vastaamme hallitustunnustelijalle keskiviikkona aamupäivällä. Sitä ennen kysymme Keskustan puoluevaltuuston, puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän jäsenten kannan asiaan”, puolue kertoo.

LUE MYÖS: Nyt alkoi kokoomuksen ja perussuomalaisten kuittailu keskustalle: ”Onko tämä todellista?”