Ainakin Blue1 ja Ryanair taipuivat perjantaina tuhkamottiin jääneiden matkustajien korvauspainostuksen edessä. Blue1 lupasi maksaa matkustajilleen viivästysten aiheuttamat kohtuulliset majoitus- ja ruokailukustannukset.

Ryanair, joka on tähän asti kiven kovaan sanonut korvaavansa pelkästään lennot, pyörsi linjauksensa ja lupasi lentolippujen lisäksi korvata myös majoitus- ja ruokailukulut.

Suuret lentoyhtiöt pysyvät aiemmassa kannassaan, että eivät korvaa matkan viivästymisestä aiheutuvia kuluja tuhkamottiin jääneille. He katsovat, että Euroopan unionin direktiivi matkustajien huolenpidosta lennon peruuntuessa ei voi tarkoittaa tuhkapilven kaltaista kriisitilannetta.

Lentoyhtiö Finnair ei edelleenkään lupaa korvata tuhkamottiin jääneiden matkustajien hotellikustannuksia. Aiemmin tänään Uudelle Suomelle Finnairin viestintäpäällikkö Maria Mroue väitti että hotellikustannuksia maksettaisiin.

Nyt STT:n mukaan Finnair sen sijaan se lupaa korvata ruoka-, juoma- ja yhteydenpitokustannuksia kohtuulliseen määrään asti. Jokainen korvattava tapaus harkitaan erikseen.

Finnair aikoo tavata kuluttajaviranomaisen ensi viikolla ja käydä läpi jälkihoidon periaatteita. Kuluttajavirasto on kertonut muistuttaneensa Finnairia huolenpitovelvollisuudesta.