Kaupan työntekijöiden etuja ajava palvelualojen ammattiliiton PAMin toinen varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen ihmettelee kaupan koventunutta hintakilpailua. S-ryhmä alensi tänään satojen tuotteiden hintaa huomattavasti.

Julkunen korostaa, että kaupan alalta on viime aikoina vähennetty yt-neuvotteluiden seurauksena paljon työpaikkoja ja työtunteja. Hän pitää mahdottomana, että samalla kun työntekijöitä irtisanotaan ja osa-aikaistetaan heikennetään kannattavuutta.

–Lisätyötä haluava osa-aikatyöntekijä tai alalta irtisanottu työntekijä joutuu ihmettelemään, miten hintojen alentamiseen löytyy yllättäen varaa, vaikka yt-neuvottelujen aikaiset puheet olivat aivan toisenlaisia, Julkunen toteaa PAMin tiedotteessa.

Julkunen suhtautuu epäillen siihen, miten hintakilpailu pitkällä tähtäimellä vaikuttaa kuluttajien ja työntekijöiden asemaan.

– Hintakilpailu voi pahimmillaan johtaa entistä keskittyneempään kauppaan, jossa kuluttajien asema on nykyistäkin heikompi. Markkinaosuuksista kilpailemisen kustannusten maksajia voivat loppujen lopuksi olla kuluttajat sekä alan työntekijät, Julkunen toteaa.

Julkunen ei usko, että hintakilpailu parantaa palvelua, lisää työpaikkoja tai vähentää työsopimusten osa-aikaisuutta.

–Hintakilpailun lyhyen tähtäimen voittajia ovat kuluttajat, mutta miten kilpailu rahoitetaan? Kauppa on valittanut myynnin ja kannattavuuden heikkenemisestä, mutta kuitenkin nyt löytyy varaa laskea hintoja, Julkunen ihmettelee.

Julkunen toivoo, ettei meneillään ole “lyhytnäköinen mainostemppu”, vaan kaupan yrityksissä on mietitty kunnolla hinnanalennusten vaikutuksia.

–Hetken päästä edessä ei saa olla tilanne, jossa yt-neuvottelujen kautta haetaan henkilöstöltä kassaan lisää rahaa, kun kauppa ei hintakilpailun takia kannata. Työntekijät eivät voi olla huonojen päätösten maksumiehiä.