Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ihmettelee, miksi 29 junaa menee Hämeenlinnan ohi pysähtymättä, vaikka pysähtymiseen kuluisi vain kolme minuuttia. VR on tämän vuoden aikana karsinut vuoroja ja pysähtymisiä, ja supistusten vaikutus Hämeenlinnaan on suuri.

– Tuskin Helsingistä Tampereelle matkustavalle kolmen minuutin pysähtyminen on ratkaisevaa, mutta hämeenlinnalaisille se olisi todella tärkeää, ja tulevaisuuden kannalta hirvittävän tärkeää, Kenakkala sanoo Uudelle Suomelle.

Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen nosti asian esiin Puheenvuoron blogissaan. Hänen mukaansa VR:n supistukset iskivät pahimmin Hämeenlinnaan, Suomen kolmanneksi vilkkaimpaan asemaan, joka menetti 14 päivittäistä vuoroa Helsingin ja Tampereen suuntiin.

– Ne harvat junat, mitkä vielä Hämeessä ehtivät (stoppi vie muutaman minuutin) pysähtyä ovat niin täynnä, että junissa ei kaikille ole istumapaikkoja tai kaikki ei mukaan mahdu, Heinonen kirjoittaa.

Heinosen mukaan VR:n ratkaisut vaarantavat tärkeän Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-akselin kasvun. Kaikkien Hämeenlinnan alueen kuntien väestönkasvu on hänen mukaansa jo "pysähtynyt ja kääntynyt laskuun".

Lue myös: ”Nyt on pakko nostaa kissa pöydälle” – Kansanedustaja hermostui VR:ään lopullisesti

Kaupunginjohtaja Kenakkala vahvistaa Heinosen tiedon, että Hämeenlinnassa pysähtyvät junat ovat nykyisin niin täynnä, etteivät niihin aina mahdu kaikki halukkaat. Junavuoroja vähennettiin toukokuussa, mutta syksyllä niitä lisättiin jonkin verran. Silti määrä ei ole Kenakkalan mukaan lähellekään riittävä.

–Tässä on kuin vedetty matto jalkojen alta, Kenakkala sanoo.

–Jos Helsinki ja Hämeenlinna kasvavat valtavasti, pitäisi olla mahdollisuus ottaa kasvua vastaan, hän toteaa.

Kenakkala kuvailee tilannetta ”tosi pahaksi”.

– Täällä ei koskaan ole tällaista palautetta tullut mitä on nyt tullut asukkailta ja yrityksiltä. Moni näkee tämän tilanteen hyvin haasteellisena, hän kertoo.

Useammin kulkevat nopeat junavuorot ovat aiemmin mahdollistaneet hämeenlinnalaisille yrityksille pikaisetkin palaverit Helsingissä, ja Helsingissä työskentelevän asumisen Hämeenlinnassa. Nyt moni hämeenlinnalainen joutuu Kenakkalan mukaan turvautumaan omaan autoon. Heinosen mukaan moni on jopa muuttanut Hämeenlinnasta pois kulkuyhteyksien heikennyttyä.

VR: 46 junaa pysähtyy arkipäivisin

Kansanedustaja Heinonen sai blogiinsa vastauksen VR:n yhteiskuntasuhteiden johtajalta Otto Lehtipuulta. Hänen mukaansa suurin kilpailu joukkoliikenteen matkustajista käydään pääkaupunkiseudulla sekä suurilla kaupunkiseuduilla kuten Tampereella.

– Tässä kilpailussa VR:kin haluaa menestyä. Hämeenlinnassa pysähtyy joulukuusta lähtien joka arkipäivä 46 junavuoroa, joista IC-junia on 26. Vertailun vuoksi tuplasti asiakasmäärältään Hämeenlinnaa suuremmassa Lahdessa VR:n kaukojunia pysähtyy sama määrä, 26, Lehtipuu kirjoittaa kommentissaan.

– Hämeenlinnankaan juna-aikataulut ja vuoromäärät eivät ole suinkaan kiveen hakattuja, vaan tarkastelemme säännöllisesti vuororakennetta suhteessa asiakastarpeisiin ja kysyntäennusteisiin, Lehtipuu lisäsi.