Hallituspuolue perussuomalaisten kansanedustaja Pentti Oinonen on jälleen puhunut eduskunnassa naimisiin menosta ”hauveleiden” kanssa.

Oinonen vetäisi vanhan lausuntonsa esiin itse, kun eduskunta keskusteli lakimuutoksista, jotka tähtäävät sukupuolineutraaliin avioliittolakiin.

Oinonen kohautti vuonna 2009 verratessaan samaa sukupuolta olevien oikeutta perheen sisäiseen adoptioon avioitumiseen eläinten kanssa.

Tänään eduskunnassa Oinonen käytti puheenvuoron, jossa hän sanoi sanatarkasti eduskunnan pöytäkirjan mukaan näin:

– Rouva puhemies! Taas ollaan tämän saman asian kimpussa, jonka kimpussa on oltu jo useamman vuoden ajan — ikävä kyllä. Käytin noin seitsemän vuotta sitten puheenvuoron niin sanotusta, silloin kutsutusta homolaista salissa ja puheenvuorostani nousi tavaton valtakunnallinen älämölö, jonka vuoksi jouduin käymään nykyisen tasavallan presidentin luona selittelemässä kantaani. Kysyin silloin, siis kysyin silloin näin, en syyttänyt ketään: tuleeko aika vielä, jolloin joku menee naimisiin rakastamansa hauvelin kanssa? Siis kysyin, en syyttänyt ketään. Siitä jotkut vetivät herneen nenään ja väittivät, että olin syyttänyt jotakin määrättyä ryhmää. Jo silloin puheenvuorossani toin esille huoleni siitä, että mitäs, kun homolaki hyväksytään, ja sanoin, että kun antaa pahalle pikkusormen...

Tämän jälkeen eduskunnan puhemies antoi vuoron seuraavalle puhujalle huomautettuaan jo tätä ennen, että Oinosen puheenvuoron aika on täyttynyt.

Oinonen kohautti myös vuonna 2011 seksuaalivähemmistöihin liittyvällä lausunnollaan. Tuolloin hän ilmoitti, ettei voi osallistua tasavallan presidentin kutsusta Linnan juhliin itsenäisyyspäivänä ja perusteli asiaa sillä, ettei hän kestäisi katsella homomiehiä tanssilattialla.

Eduskuntakeskustelussa useat oppositiopuolueiden kansanedustajat kiittelivät Juha Sipilän (kesk.) hallitusta siitä, että se on tekemässä tarvittavia lakimuutoksia sukupuolineutraalin avioliiton toteutumiseksi, vaikka hallitus olisi voinut myös toimia toisin.

Perussuomalaisten Mika Niikko toisti keskustelussa useaan otteeseen, että hänen mielestään Suomessa ollaan nyt tekemässä yhteiskunnallista kokeilua, koska ”pitkäaikaistutkimuksia ei ole olemassa lainkaan adoptiosta samaa sukupuolta olevien perheisiin”.

Hallituspuolue keskustan Mikko Kärnä vastasi Niikolle, että hänen mielestään tutkimuksia on tehty riittävästi. Kärnä sanoi myös, ettei kyseessä ole yhteiskunnallinen kokeilu. Oppositiopuolue vasemmistoliiton Silvia Modig komppasi Kärnää.

– Edustaja Niikolle haluan todeta: Te sanoitte, että tämä on aivan uusi asia ja yhteiskunnallinen kokeilu. Ei ole. Siitä tässä juuri on kyse, meidän pitää ymmärtää, että perheet ovat moninaisia, ne ovat aina olleet. On varmaan ollut aikoja, jolloin ne ihmiset eivät ole uskaltaneet sanoa ääneen edustavansa seksuaalista vähemmistöä tai sanoa ääneen, että he ovat samaa sukupuolta oleva pari. Se, että nykyään uskalletaan tehdä niin, on hienoa asia ja hyvä edistysaskel meidän yhteiskunnassamme. Ei tämä ole millään tavalla uusi asia. Sen takia tämä onkin niin tärkeätä meidän hyväksyä, että kaikki suomalaiset perheet ja kaikki ne lapset niissä perheissä ovat yhdenvertaisessa asemassa. Aivan niin kuin edustaja Kärnä sanoi, tässä on kyse yhdenvertaisuudesta. Minä pidän itse tärkeänä, että uskonnolliset yhteisöt voivat edelleen päättää itse omasta arvopohjastaan nähden, miten he haluavat suhtautua, mimmoisia pariskuntia ja parisuhteita he haluavat siunata. Se on heidän vapautensa, mutta Suomen lain edessä kaikkien ihmisten on oltava yhdenvertaisia, Modig sanoi.