Sisäministeriön poliisiosaston ylijohtaja Risto Lammi toivoo, että viranomaiset ja järjestöt yhdessä tarttuvat surulliseen ilmiöön tieliikenteessä: liikennekuolemien painottumiseen kesäkuukausille.

”Se on tällainen perinteisen hatun muotoinen”, Lammi sanoo Uudelle Suomelle.

”Helposti sanotaan, että on kesäloma-aika ja voimavarat ovat vähäisiä, että näin tapahtuu joka kesä. Nyt voisi olla aika herätä”, hän toivoo.

LUE MYÖS: 1 km/h -ylinopeudesta sakot? – Nyt tuli poliisin virallinen linja: ”Rajat tullaan tarkastamaan”

Helsingin Sanomat kertoi tänään perjantaina, että heinäkuu on liikenteessä kuoleman kuukausi, mutta suomalaiset eivät tunnista riskiä. Tieliikennekuolemat painottuvat vuodesta toiseen kesäkuukausille. Vuonna 2018 tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 234 ihmistä.

Kesän onnettomuuksien taustalla erottuvat Liikenneturvan mukaan ylinopeus, väsymys, rattijuopumus sekä kiinnittämätön turvavyö ja syyt näkyvät etenkin nuorten onnettomuuksissa.

Lammi toivoo kokonaisvaltaista otetta asiaan.

”Liikenneympäristö on sen kaltainen, että siitähän poliisi ei yksin vastaa. Siinä on rakennettu liikenneympäristö: tiet, tiemerkinnät ja rakentamisen suunnittelu, ajoneuvokanta on yksi asia, on ajoterveys sekä poliisin ja muiden viranomaisten liikenteen valvonta. Näitä yhteistoimia tässä tarvitaan kaikkia, tämä ei ratkea yhdellä keinolla”, hän sanoo.

”Sisäministeriö on omalta osaltaan syksyllä käynnistämässä työn, että poliisin oma liikenneturvallisuusstrategia tai -ohjelma, se työ käynnistyy. Varmasti kutsumme siihen kaikkia relevantteja toimijoita mukaan.”

Lammi toteaa, että poliisi itse pohtii, millä keinoilla lähtee ongelmaa ratkomaan. Hän näkee, että automaattisen nopeusvalvonnan osalta tilanne on sekä että: tarvitaan sekä poliisin henkilöresursseja että kameravalvontaa.

LUE MYÖS: Autoilijoiden erittäin vaarallinen käytös yleistyy Suomessa – Riskiryhmälle varoitus kännykän näpläämisestä

Lammi toteaa, että kun 1970-luvulta tähän päivään liikennekuolemien määrä on saatu kutistettua noin viidesosaan, uudet toimet ovat yhä yksityiskohtaisempia. Esimerkiksi hän ottaa tasoristeysten turvallisuuden parantamisen, johon Onnettomuustutkintakeskus otti hiljattain kantaa.

Lammi myöntää, että toimet vaativat taloudellisia voimavaroja. Hän toteaa, että liikennealan järjestöt ovat Suomessa yleensä mielellään tehneet viranomaisten kanssa yhteistyötä liikenneturvallisuusongelmia ratkottaessa.

”Onko tosiaan kesä 2019 samanlainen kuin kaikki muut kesät ja onko kesä 2020 jälleen samanlainen kesä kuin 2019? Vai voimmeko me kenties ottaa koko viranomais- ja järjestökentällä otetta haltuun? Ettei todeta, että on joku lainalaisuus, joka toistuu joka vuosi, vaan se on asia, jota voidaan systemaattisin toimin ratkoa yhdessä”, Lammi sanoo.

LUE MYÖS: Liikenneministeri Sanna Marin SuomiAreenassa: ”Yksityisautoilun pitää muuttua – tapahtuu nopeammin kuin osaamme ennakoida”