Suomen halvin sähköyhtiö on vertailusivustojen mukaan 220 Energia Oy. Viime vuonna perustetun yrityksen nimi on tuntematon, mutta yhtiö ponnahtaa halvimmaksi vaihtoehdoksi Energiamarkkinaviraston vertailusivustolla lähes millä tahansa talotyypillä tai alueella.

Usein 220 Energia Oy:n sähkö on vain hieman halvempaa kuin toiseksi halvimman yhtiön. Ero kalleimpiin vaihtoehtoihin voi sen sijaan esimerkiksi omakotitalon vuosikulutuksessa olla 500 euron luokkaa.

Verkkokeskusteluissa yhtiö herättää paljon epäilyksiä. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Håkan Alfons Gustafsson oli toimitusjohtaja halpasähköyhtiö Market Energiassa, jonka epäselvään ja laittomaan markkinointiin sekä markkinaoikeus että kuluttajavirasto ovat joutuneet puuttumaan.

Uusi Suomi tavoitti Suomeen rekisteröidyn, mutta myös Virossa ja Ruotsissa toimivan yhtiön toimitusjohtaja Robert Carnling selittämään, miten markkinoiden halvimmat hinnat syntyvät.

–Ensinnäkin meillä on tehokas organisaatio. Emme myöskään ota samanlaista voittoa kuin muut sähköyhtiöt, Carnling tiivistää puhelimitse.

–Osa salaisuutta on lisäksi se, että asiakkaat maksavat sähkönsä etukäteen. Näin asiakkaiden ei tarvitse maksaa niistä ihmisistä, jotka eivät maksa laskujaan. Voimme pitää hinnat alhaisempina koska tiedämme, että kaikki asiakkaat maksavat laskunsa.

Juuri sähkön laskuttaminen etukäteen arviolaskuina vaikuttaa olevan suurin syy siihen, että 220 Energia Oy:stä on kirjattu paljon valituksia ja yhteydenottoja kuluttajavirastossa ja energiamarkkinavirastossa. Kuluttajaviraston tietokannasta löytyy yhteensä 183 ilmoitusta 220 Energia Oy:stä vuosina 2012–2013.

–Hyvin paljon on kuluttajien yhteydenottoja siitä, että tulevat kuukaudet laskutetaan etukäteen, kertoo markkivalvontapäällikkö Antti Paananen energiamarkkinavirastosta.

Lisäksi etenkin puhelinmyyntiin liittyy paljon epäselvyyksiä, jotka tuovat mieleen Market Energian tapauksen.

–Onko tehty sopimus eli onko se syntynyt puhelinkeskustelussa, Paananen kuvaa.

Joillekin asiakkaille ensimmäinen lasku on voinut olla heti maksukehotus. Vaikeuksia on ollut myös asiakaspalvelun tavoittamisessa ja laskujen peruutuksissa.

–Lisäksi on ollut käsittelyssä sellaista, onko laskussa ollut tarvittavat tiedot. Vireillä on ainakin yksi juttu siitä, onko laskun erittely ollut riittävää, Paananen kertoo.

Toimitusjohtaja Robert Carnlingin mukaan suurin osa yhtiön 30 000 suomalaisasiakkaasta on tehnyt sopimuksensa itse internetissä. Hänen mukaansa suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä. Puhelinmyynnin epäselvyyksiin puututaan hänen mukaansa kun valituksia tulee.

–Jos kuulemme nauhalta, että ihminen ei ymmärrä tehneensä sopimusta, me lopetamme sen. Joskus ihmiset myös unohtavat tehneensä sopimuksen, Carnling sanoo.

Carnlingin mukaan asiakas voi valita arviolaskutuksen sijasta myös normaalin laskutuksen. Kuluttajavirastoon tehtyjen ilmoitusten mukaan hinta on kuitenkin tällöin muodostunut korkeammaksi. Nykyisin näin ei Carnlingin mukaan tulisi olla.

–Tällöin hinta on erilain... [Kuulee taustalta puhetta] Ei, vaan hinta on sama, Carnling sanoo puhelimessa.

Toimitusjohtaja Carnling myös korostaa, että kaikki yhteydenotot kuluttajavirastoon eivät ole varsinaisia valituksia. Nettikeskusteluissa yhtiö on hänen mukaansa tyrmätty turhaan, vaikka virheitäkin on tapahtunut.

–Kun olet uusi toimija alalla, internetissä on aina ihmisiä, jotka kirjoittavat nimetöntä paskaa sinusta, Carnling sanoo.

Entä pysyvätkö yhtiön halvat hinnat? Energiamarkkinaviraston Antti Paananen muistuttaa, että sähköyhtiöt syöttävät itse hinnat Sähkönhinta.fi.sivustolle. Hän arvelee, että yhtiön hinnat saattavat muuttua nopeasti kun asiakkaita on tarpeeksi.

–Sähkösopimuksissa hinnat elävät. Mutta kun asiakas tekee kanssamme määräaikaisen sopimuksen, hinta on sama koko sopimuksen ajan, toimitusjohtaja Carnling vakuuttaa.

Energiamarkkinavirastokin muistuttaa, että sähkönmyyjät ”voivat muuttaa toistaiseksi voimassa olevien sopimusten hintoja sopimuksen solmimisen jälkeen”.

–Muista seurata taloutesi sähkön hinnan kehitystä säännöllisesti ja vertailla sitä muihin tarjolla oleviin hintoihin, virasto neuvoo.

Verkkosivuillaan 220 Energia Oy kertoo olevansa yksityisomistuksessa oleva suomalainen sähköyhtiö, joka ”hyödyntää mahdollisuudet joita Pohjois-Eurooppalaiset vapautuneet sähkömarkkinat tarjoavat”. Yhtiö myy pohjoismaisesta sähköpoolista ostamaansa sähköä koko Suomessa. Sähkönsiirron asiakas ostaa paikalliselta verkon haltijalta.

Yhtiön asiakkaina on myös Suomen kuntia.

–Kilpailutuksessa heidän täytyy valita halvin tarjous, ja me yleensä voitamme sen, Carnling sanoo.

Suomen ja Viron lisäksi 220 Energia Oy aloittaa tammikuussa toimintansa Ruotsissa.