Finnpanelin julkistamien tv-katsojalukutilastojen mukaan YLE:n TV2-kanavan viikon 47 katsotuin ohjelma oli hiihdon Suomen Cup sunnuntaina. Sen keskimääräinen katsojamäärä oli 420 000. Tavoitettavuus lähetykselle oli 752 000 katsojaa.

Hiihdon Suomen Cup kiinnosti kansaa lauantainakin. Lauantain hiihtolähetys oli TV2:n viikon kuudenneksi katsotuin ohjelma 290 000 keskimääräisellä katsojaluvullaan. Tavoitettavuus oli 580 000.

Hiihdon Suomen Cupin suosiota voi pitää hämmästyttävänä. Molemmat lähetykset vetivät ruutujen ääreen enemmän katsojia kuin TV2:lla lokakuussa lähetetty jalkapallon EM-karsintaottelu Romania - Suomi. Sen keskimääräinen katsojaluku oli 279 000. Lokakuussa pelattu Jalkapallon EM-karsintaottelu Suomi – Pohjois-Irlanti veti ruutujen ääreen 227 000 katsojaa.

Suomi oli käytännössä jo menettänyt mahdollisuutensa jalkapallon EM-kisoihin ennen Romania-ottelua, mutta on silti hämmästyttävää, että hiihdon Suomen Cup hakkaa katsojaluvuissa jalkapallon EM-karsintaottelut. Edes Norjassa kansalliset hiihtokisat eivät mene katsojaluvuissa jalkapallon karsintaotteluiden edelle.

Hiihdon MM-kisat ovat jääkiekon MM-kisojen ja olympialaisten jälkeen Suomen kolmanneksi katsotuin urheilutapahtuma. Hiihto on Suomessa yhä valtavan suosittua, eikä romahdusta ole näköpiirissä.

Erikoista on, että maajoukkuehiihtäjät kärsivät silti rahapulasta. Iivo Niskanen totesi, ettei ole juuri hyötynyt olympiavoitostaan taloudellisesti. Niskanen on aiheuttanut kohua mainostamalla toista energiajuomamerkkiä, vaikka Hiihtoliitolla on sopimus toisen energiajuomamerkin kanssa.

Kun hiihdon Suomen Cup –lähetykset vetävät ruutujen ääreen puoli miljoonaa katsojaa, luulisi hiihtäjien pystyvän keräämään enemmän sponsorirahoitusta. Jotain tehdään kaupallisella puolella huonosti.